Actief,  avontuurlijk,  dagtrip,  De Alde Feanen,  festival,  Friesland,  Gezinsvakantie,  It Wiid,  kajak,  natuurpark,  vakantiepark,  Watersport

Vier de natuur in De Alde Feanen

In het weekend van 21 en 22 mei vinden in De Alde Feanen allerlei activiteiten plaats in het kader van het Fête de la Nature, een landelijk festival. Wij zien er naar uit om in deze omgeving de natuur te gaan vieren.

Weg uit de drukke Randstad

Het startschot van het festival in De Alde Feanen is vrijdagavond 19.00 uur bij de “Love Letters” in Eernewoude. Zodra de kinderen uit school zijn, vertrekken we.  Ik ben bang dat we zoals meestal in de vrijdagavond file belanden, maar dat valt gelukkig mee. Als we eenmaal op de Afsluitdijk rijden, laten we de drukke Randstad achter ons.

Precies op tijd komen we op onze bestemming aan. Men wil graag een foto maken bij de grote letters “Love Fryslan” die op een bootje aan de kade staan. Samen met ons arriveert de fotograaf en binnen 10 minuten is het gepiept.

En met resultaat zo blijkt de volgende dag, we hebben de voorpagina van het Friesch Dagblad gehaald. Mijn jongste zoon kan niet wachten om dat op school te vertellen!

Na dit modellenwerk is het de hoogste tijd om wat te gaan eten. We hebben de auto bij een Italiaanse Restaurant, Porto Casa staan. Daar eten we een lekkere pizza en ontmoeten een paar andere mensen die ook speciaal voor het Fête zijn gekomen.

Porto Casa, Eernewoude, Friesland, Italiaans restaurant

Na het eten rijden we naar de bungalow waar we tijdens dit weekend zitten. Bungalowpark It Wiid blijkt precies aan de overkant van het water van de Love Letters te liggen. We zijn aangenaam verrast als we aankomen. Er zijn zelfs een buiten jacuzzi en motorsloep aanwezig!! Over dit verblijf schreef ik het artikel Welkom aan boord van Bungalowpark It Wiid

It Wiid, bungalowpark, watersport, Friesland

Kajakken in De Alde Feanen

We hebben vooraf een programma samengesteld voor ons weekend. Er is zoveel aanbod in de festivalkrant dat we echt moeite hadden om te kiezen. Als eerste gaan we kajakken. Een paar weken voor dit weekend hebben we al geoefend in de Biesbosch   (Kajakken in de Biesbosch)  dus we weten wel ongeveer wat ons te wachten staat. Aan de overkant van het Bungalowpark zit verhuurder Hollema.

Na een telefoontje haalt een jongen ons op met een bootje. Hollema legt ons uit hoe we het beste kunnen varen.

Ik probeer het te onthouden. Gelukkig geeft hij ons een kaartje mee. Dan gaan we op pad. We kiezen voor 4 kajaks (waarvan een 2 persoons) zodat we altijd nog kunnen wisselen. Dat blijkt 5 minuten later al nodig. Mijn jongste zoon heeft er moeite mee om tegen de wind in de kajakken en stapt over in de 2 persoonskajak. Door de hard wind staat er ook een flinke stroming. We moeten flink aan de slag om vooruit te komen. Gelukkig is het zo vroeg op de morgen lekker rustig en we peddelen kranig door. Onderweg zien we veel prachtige huizen en woonschepen aan de kant. Je zal hier maar mogen wonen of je vakantiehuisje hebben. Bij het Glazen Huis herinner ik me de woorden van Hollema. Even voorbij dit huis moeten we naar rechts, tussen 2 palen door.

Ineens zitten we in een soort oase. Een prachtig gebied met spiegelglad water. De wind is hier afwezig.

Langzaam varen we door smalle kreekjes en genieten van de prachtige natuur. Libellen gaan op de kajak zitten, even verderop zit een zwaan te broeden.

De Alde Feanen

Omdat hier geen motorboten mogen en kunnen komen, zijn we de enige mensen. En we vieren de natuur…

We peddelen weer terug via een andere route. Nu hebben we de wind en stroming mee. Het gaat een stuk vlotter en binnen een half uur vaar ik langs de “schaatsers”. Dit is een kunstwerk ter ere van een drietal beroemde schaatsers uit Eernewoude. Een ingenieuze constructie die altijd met de waterspiegel meebeweegt zodat het lijkt alsof ze op het water (en in de winter op ijs) schaatsen.

2 uur na ons vertrek bij Hollema, meren we aan. Een mooie tocht door dit gebied waarbij we ook lekker actief bezig zijn geweest. We nemen afscheid van Hollema en gaan op zoek naar ons volgende programma onderdeel, suppen.

Standing Up Paddling, supperleuk

Standing Up Paddling, kort gezegd suppen, is een relatief nieuwe vorm van watersport. Vlakbij de supermarkt verderop in Eernewoud zie ik een busje van Outdoor Veldboom. Daar zal het wel zijn. Ik ontmoet Jurjen Veldboom, de enthousiaste eigenaar van Outdoor Veldboom.

Na een korte uitleg staan mijn 2 zonen al op de plank. Bij suppen sta je op een soort surfplank en met een peddel beweeg je je voort. Het is eigenlijk heel simpel. Het ziet er zo makkelijk uit dat ik het ook wil proberen. Ik leg mijn camera weg en ga met een beetje hulp van Jurjen op de plank staan. En ja hoor daar ga ik. Voor het eerst in mijn leven, sup ik 😉

Het is een leuke activiteit. Het is kwestie van evenwicht bewaren en gelukkig lukt ons dat allemaal zonder nat te worden. Jurjen vertelt me vol enthousiasme over zijn bedrijf. Hij organiseert allerlei outdooractiviteiten, ook bij zijn eigen terrein. Na het suppen nodigt hij ons om de volgende dag bij het Bezoekerscentrum te komen. Daar staat hij dan met grote opblaasballen waarmee je op het water kunt lopen. Afgesproken!

Beleef De Alde Feanen bij nacht

Ín de middag genieten we van een heerlijke vaartocht met onze “eigen”sloep. Als we weer in onze thuishaven, Bungalowpark It Wiid aankomen, willen de kinderen uiteraard eerst in de buiten jacuzzi.

Rond 19.00 uur hebben we afgesproken om in Grou te gaan eten met een aantal andere mensen die ook hier voor het Fête de la Nature zijn. Met een kwartiertje vertraging arriveren we bij Oan ‘t Wetter in Grou.

aon t wetter

De anderen zijn er al en we bestellen snel. We wisselen ervaringen uit. We hebben allemaal genoten van de hele dag buiten zijn. Het eten komt snel en het smaakt goed. Ook mijn dochter is erg tevreden over haar vegetarische maaltijd. Het is een leuk restaurant, met een mooi terras aan het water. Vandaar de naam natuurlijk.  De inrichting doet me denken aan de hippe strandtenten bij ons aan de kust.

We rijden terug om de kinderen naar bed te brengen. Mijn vrouw en ik hebben die avond, nog  1 activiteit voor de boeg, nachtvaren door De Alde Feanen. Onze dochter zal oppassen.

Rond half 10 vertrekt de sloep voor het nachtvaren. Schipper Ulbe Postma is de bedenker van dit concept en organiseert 1 keer per week een dergelijke nachtvaart.

Naast ons is er nog een aantal Friezen die vaak in dit gebied komen, maar dan overdag. Ze zijn ook nieuwsgierig naar deze nachtelijk ervaring. Terwijl we varen, vertelt Ulbe ons van alles. Langzaam neemt de schemering de dag over. Als Ulbe af en toe de motor uitzet, horen we hoe rust klinkt. Een paar kikkers, ruisend riet en af en toe een vogel. Prachtig. Ulbe laat iedereen die het wil aan het roer. Het wordt een onvergetelijke ervaring die je eigenlijk niet moet lezen maar zelf moet beleven. Gelukkig hebben we de foto’s nog…

Het is die avond ook volle maan en dat inspireert Ulbe ook tot een aantal griezelverhalen.

Als het te donker is, leg ik mijn camera opzij en geniet van deze ervaring. Dit is zeker een van de hoogtepunten tijdens het Fete de la Nature.

De tocht duurt iets meer dan 2 uur en in het donker komen we weer aan bij het haventje. In de bungalow slaapt gelukkig iedereen en wij gaan ook snel naar bed. Ik slaap als een roos!

Varen met verhalen

Op zondagmorgen slapen we lekker uit. Om 11 uur worden we verwacht bij het Bezoekerscentrum. Daar gaan we Varen met Verhalen.  Ik ben verrast als we aankomen. Ik had weer een kleine sloep verwacht maar we gaan varen met een aak!

Een flink schip met ook zeilen. Schipper Age Veldboom en zijn vrouw Nienke heten ons welkom aan boord. Vandaag staat er veel minder wind en op de motor varen we Eernewoude uit. Age blijkt een geboren verteller.

De kinderen hangen aan zijn lippen. Age zet de kinderen ook aan het werk en Vakantaseren Junior straalt helemaal als hij het roer mag bedienen.

Ongeveer halverwege leggen Age en Nienke de aak even vast met behulp van het zwaard. Een nieuw spannend verhaal volgt. Ik geniet van de aandachtige blikken van mijn kinderen, zo kijken ze toch echt niet als ze een game doen of film kijken. Age heeft geen powerpoint of prezi nodig. Hij kan uit zelf al beeldend genoeg vertellen.

We keren om en Age wil proberen of we kunnen zeilen met de beschikbare wind. De kinderen hijsen het zeil mee op en mijn jongste mag het fokketouw bedienen.

Er staat niet veel wind maar toch lukt het ons een klein stukje puur op windenergie vooruit te komen. We passeren weer de beroemde schaatsers van Eernewoude.

Terug bij het Bezoekerscentrum leggen we de aak aan. We hebben genoten van de prachtige verhalen en de mooie authentieke vaartocht met Age en Nienke.

Mijn kinderen verklappen me na afloop van het weekend dat ze dit toch wel heel erg leuk vonden.

Terug bij het Bezoekerscentrum ontmoeten we Jurjen van het suppen weer. De kinderen sluiten aan in de rij en mogen tegelijkertijd in de opgeblazen ballen op het water. Ik begrijp nu ook beter waarom je daar niet te lang in mag want op een gegeven moment is de zuurstof natuurlijk gewoon op. Het lukt ze niet echt goed om te blijven staan maar dat mag de pret niet drukken. Ze worden weer aan de kant gehaald en we lopen terug naar de bungalow.

Het labyrint van Chartres.

Voor de laatste activiteiten van het weekend waarvoor we ons hadden aangemeld moeten we weer naar Grou. Onderweg ontdek ik dat er een veerpontje op de route zit waardoor we te laat gaan komen. Het is de bedoeling dat mijn vrouw en dochter meedoen met een workshop Yin Yoga en ik met de jongens het zogenaamde labyrint van Chartres gaan verkennen. Bij het veerpontje rijdt een tractor met aanhanger net voor ons erop. We passen er niet meer bij. 10 minuten later varen we alsnog naar de overkant en racen we naar de Bennema-state. Aan het eind van de weg ontdekken we dat we te ver zijn en keren om. Helemaal gestrest arriveren we bij Burd 13. We blijken de enigen te zijn. Helemaal voor niks zo zitten stressen. Ok, dus  de dames gaan yoga doen en wij gaan het labyrint lopen. Maar wat blijkt? Het labyrint zit in dezelfde ruimte als de yoga workshop. Ik besluit ook maar mee te doen met de yoga.

Dat kwam precies op het goed moment. We komen helemaal tot rust tijdens de Yin yoga workshop. Na afloop leidt de eigenaresse van Bennema-state ons rond. Op de vloer ligt het labyrint van Chartres. Het is een schildering die een kopie vormt van het beroemde labyrint in de kathedraal van Chartres. Bedoeling is dat je de route volgt op weg naar het midden.  Verdwalen is bij dit doolhof niet mogelijk. Mensen die dit labyrint lopen, zijn vaak op zoek naar bepaalde inzichten. De schildering blijkt aantrekkingskracht te hebben. De meeste mensen die hier langs komen, kunnen het niet laten om de route te lopen. Ik merk het ook aan mijn jongste zoon.

Ik besluit zelf het labyrint te lopen. Tijdens het lopen denk ik terug aan ons prachtige weekend. Fête de la Nature heeft ons op prachtige plaatsen gebracht en met bijzondere mensen in contact gebracht. We hebben de natuur uitbundig gevierd tijdens deze dagen. Ik ben denkbaar dat we dit hebben mogen meemaken. Ik voel dat het niet de laatste keer is dat we in De Alde Feanen zijn. We komen zeker nog een keertje terug! En hopelijk gaan door dit verhaal nog veel meer mensen #fakânsearje over dit prachtige stukje Friesland!

Praktisch

Tijdens ons weekend in De Alde Feanen hebben we deelgenomen aan tal van activiteiten die tijdens het Fête de la Nature werden aangeboden door diverse lokale ondernemers uit Eernewoude en Grou. Ik zet ze op een rijtje, inclusief de link naar hun websites.

Skutjesilen, De Alde Feanen, Friesland

Verantwoording
Ik ben door een aantal samenwerkende ondernemers uit het gebied van De Alde Feanen uitgenodigd om deel te nemen aan diverse activiteiten bij De Alde Feanen in het kader van het jaarlijkse Fête de la Nature. Het verblijf bij Bungalowpark It Wiid was onderdeel van die uitnodiging. Ik wil alle ondernemers hartelijk danken voor de door hun aangeboden activiteiten.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor de inhoud van dit verhaal. Als ik samenwerk met andere organisaties, behoud ik me het recht voor om mijn eigen mening over mijn ervaring te delen. Het copyright van alle foto’s in dit artikel berust bij mij.  Gebruik is alleen mogelijk na overleg en onder vermelding van Vakantaseren.
De foto van de “love letters” in het Friesch Dagblad is een screenshot van de tweet van @elizabethPilat.