1 maand online
Precies een maand geleden ging mijn vernieuwde website vakantaseren online. Vooraf had ik beloofd om mijn ervaringen met het ontwikkelingsproces met jullie te delen. Vandaag een terugblik op dit proces.
Hoe begon het?
Al een tijdje liep ik rond met het idee om mijn blogspot site te vervangen door een website met een meer professionele look and feel. In januari tijdens de vakantiebeurs kreeg ik van een aantal collega-bloggers het dringende advies om daar snel werk van te maken. Diezelfde avond legde ik meteen contact met iemand die veel weet van WordPress websites. Marcel Gansevoort van WPjournalist helpt bedrijven en organisaties met het bouwen van WordPress websites. Hij kan de website voor je bouwen maar hij kan je ook coachen zodat je het zelf leert. Ik kreeg meteen huiswerk mee.
Aan de slag: keuzes, keuzes en nog eens keuzes
Een van de eerste keuzes die ik aan het begin moest maken. Wilde ik een wordpress.org of een wordpress.com site? Deze keuze is afhankelijk van wat je wil met je site en de uitbouwmogelijkheden in een later stadium. Uiteindelijk koos ik voor een wordpress.com site. Voordelen daarvan zijn dat je niet zelf de hosting hoeft te doen, je geen zorgen hoeft te maken om de beveiliging en het is veel makkelijker om zelf te bouwen en veranderingen aan te brengen. Ook bij wordpress.com sites heb je verschillende varianten. Ik koos daarbinnen voor de betaalde Premium variant die meer mogelijkheden biedt voor een mooie website.
De volgende vraag diende zich ook meteen aan. Welke “theme” ga je gebruiken? Themes zijn een format voor een WordPress site. Zeg maar een soort lay-out met bijbehorende mogelijkheden. Dit is een erg belangrijke keuze want het theme bepaalt hoe je site eruit gaat zien en wat je ermee kunt.
De eerste keer dat ik ging zoeken tussen de vele honderden mogelijkheden, leek het onmogelijk om een keus te maken. Waar moet je op letten? Marcel van WPjournalist gaf me nuttige tips en een paar voorbeelden en met die informatie ging ik een tweede keer op zoek. Al snel kwam ik tot een shortlist van ongeveer 10 themes die ik mooi vond passen bij Vakantaseren.
Antenna, overzichtelijk en aantrekkelijk
Er zat wel een duidelijke lijn in de themes die ik mooi vond. Ik hou van overzichtelijke websites, met een duidelijke menubalk bovenaan, en een handige sidebar aan de rechterkant. Met veel ruimte voor fotografie en met mogelijkheden om social media te integreren. Uiteindelijk hield ik twee mogelijkheden over. Dit was een goed moment om jullie hulp in te roepen. Ik vroeg welke ontwerp jullie het beste vonden passen bij vakantaseren. Beide themes scoorden ongeveer even goed. Gelukkig vroeg 1 blogger of de themes wel responsive waren. Responsive betekent dat de website op allerlei apparaten (computer, smartphone, tablets) goed gelezen kan worden. Dat bleek een heel handige tip. Ik probeerde het uit en een theme was niet responsive. Dat maakte de uiteindelijke keus een stuk makkelijker. Het werd Antenna.
Workshop met WPjournalist
Deze keuzes waren nodig voor dat ik verder aan de slag kon. Met Marcel van WPjournalist maakte ik een afspraak. Samen zouden we een aan halve dag aan de slag gaan zodat hij mij een aantal basisprincipes van WordPress kon uitleggen. Een aantal administratieve zaken zou hij daarna voor mij afhandelen.
We gingen aan de slag en ca. 3 uur later hadden we de fundamenten voor de nieuwe website neergelegd. Ik kon nu zelf aan de slag om de site verder in te vullen. Af en toe had ik een vraag. Via de mail vroeg ik Marcel een paar keer om advies. Hij reageerde altijd binnen korte tijd. Binnen een week vond ik dat de website klaar was om online te gaan. Aan Marcel deed ik het verzoek om dit bij mijn domein hostingbedrijf te regelen. Helaas hadden die een 9 tot 5 mentaliteit waardoor er een weekend over heen ging.
Via een speciale Valentijnsactie op twitter bedacht ik een leuke manier om mensen kennis te laten maken met mijn site. Op Valentijnsdag was het zover en ging de vernieuwde vakantaseren online. De eerste reacties was overwegend positief. Veel mensen kwamen een kijkje nemen. Het voelde een beetje alsof ik een nieuwe winkel had geopend.
Ik ben trots dat de nieuwe site nu draait. Ik leer nog dagelijks nieuwe tips en trucs bij. De site wordt ook steeds beter gevonden op google.
Goede begeleiding erg handig
Als ik terugkijk, ben ik heel blij dat ik ervoor gekozen heb om dit samen te doen met Marcel Gansevoort van WPjournalist. Hij heeft me veel tijd bespaard en goed op weg geholpen. Tijdens de korte workshop van 3 uur heb ik in een sneltreinvaart kennis gemaakt met WordPress. Dit was voldoende om daarna zelf aan de slag te kunnen gaan. De mogelijkheid om hem via mail af en toe “lastig te vallen” heb ik als zeer prettig ervaren. Dus mocht je op zoek zijn naar iemand die je kan coachen bij de bouw van je website, dan kan ik WPjournalist erg aanbevelen! Zijn contactgegevens zijn op zijn website terug te vinden. Ook op twitter is hij actief: @wpjournalist. Zeg maar dat ik je getipt heb. Overigens schreef Marcel zelf ook een blog over dit proces. Dat kun je hier nalezen.
Kosten website
Een website maken is niet gratis. In mijn geval kwamen de volgende kosten om de hoek kijken. Het abonnement op WordPress.com kost me 99$ per jaar. De aanschaf van het “theme” Antenna kostte eenmalig 69$. Daarnaast heb je ook de kosten van de hosting van de domeinnaam. En ik heb uiteraard een factuur ontvangen van WPjournalist. Ik vond zijn tarieven heel redelijk en de service erg goed. Wil je meer weten over zijn tarieven, dan raad ik je aan rechtstreeks met hem contact te leggen.
Tot slot: ik ben benieuwd wat jullie van mijn vernieuwde website vinden. Is er bepaalde informatie die jullie graag terug zouden zien? Ik sta open voor jullie tips en suggesties. Kortom, Wat vinden jullie van de nieuwe vakantaseren ?