Wanneer je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt, heb je mogelijk recht op een schadevergoeding. We noemen dit ook wel een ‘claim’. Je hebt dan vaak recht op de terugbetaling van je ticketkosten, maar ook op een financiële vergoeding die kan oplopen tot € 600,-. En heb je extra kosten gemaakt, dan kun je die ook terugvragen.
Geld terug of een andere vlucht
Heb je meer dan vijf uur vertraging? Dan mag je afzien van de vlucht en alle kosten van de tickets terugvragen aan de airline. Je hebt dan recht op een vergoeding voor vertraging van je vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet de kosten van het ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Wanneer je vlucht wordt geannuleerd, of je niet mag instappen, kun je kiezen voor een terugbetaling van het ticket of een andere vlucht die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden. In dat geval mag je gebruikmaken van de eerste vlucht waar plaats is.
Het kan voorkomen dat de vlucht naar een andere luchthaven wordt verplaatst. In zo’n geval heb je ook recht op een transfer naar de desbetreffende luchthaven.
Schadeclaim indienen
Je hebt recht op een schadevergoeding in de volgende gevallen:
- Annulering of vertraging van meer dan 3 uur door technische en operationele redenen;
- Staking of tekort van eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij;
- Het missen van een aansluitende vlucht door operationele redenen, met een vertraging van 3 uur op de eindbestemming;
- Ook al worden weersomstandigheden vaak gebruikt door luchtvaartmaatschappijen om je schadeclaim af te wijzen, in veel gevallen heb je daar toch gewoon recht op;
- Onterecht geweigerd in te stappen;
- Vlucht is overboekt en je wordt gedwongen je plaats af te staan.
De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitbetalen van jouw schadevergoeding. Echter bij de meeste luchtmaatschappijen is het lastig om je geld terug te krijgen. Online kun je een claimen indien maar je kunt ook bellen. Maar let op: er is een kans dat er extra kosten gerekend worden. Lukt dat niet, of wordt je claim afgewezen, dan kun je online ook bedrijven vinden die je op no cure no pay basis helpen.
Bij een KLM claim wordt het verzoek daar snel verwerkt. Bij een aanvraag wordt er gekeken of je recht hebt op compensatie en deze wordt vervolgens al dan niet uitbetaald.
Niet geboekt bij een luchtvaartmaatschappij
Heb je geboekt via een reisbureau, reisagent of een online ticketaanbieder? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij om te kijken of je kunt omboeken. Neem ook contact op met het bedrijf waar je je ticket hebt geboekt.
Misschien klinkt een schadeclaim indienen ingewikkeld, maar als je online hulp inschakelt is het eigenlijk veel simpeler dan je denkt. En als het om een aardig bedrag gaat, is een aanvraag van hooguit tien minuten doen natuurlijk de moeite waard.