Schoorl, MTB, fietsen, duinen
fietsen,  Gezinsvakantie,  last minute,  natuurpark,  strand,  vakantiepark,  wandelen

Ik ben verliefd!

Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik ben verliefd! Verliefd op het prachtige natuurgebied bij Bergen en Schoorl. Het is liefde op het eerste gezicht.

Hoogste klimduin van Nederland

In het kader van mijn verjaardag (nee ik verklap niet hoe oud ik ben geworden) vertrekken we op vrijdagavond naar Schoorl. Daar hebben we een bungalow gereserveerd in het kleinschalige park Buiten  Bergen.

Omdat we laat arriveren, is de receptie al gesloten. Gelukkig kunnen we dankzij de beschrijving snel onze sleutel uit een postvakje halen en rijden we naar de bungalow. Volgens een goede aankomsttraditie verkennen we meteen alle ruimtes. Op de slaapkamer boven, verstoppen mijn zonen zich allebei in een bedstee. De beddenverdeling is meteen duidelijk. De kinderen boven, wij beneden.

De volgende morgen huren we een paar extra fietsen. In het schuurtje bij de bungalow staan een paar fietsen die we kunnen gebruiken maar onze oudste twee kinderen zijn iets te groot geworden voor de aanwezige kinderfietsen. Op de fiets peddelen we richting Schoorl. Midden in het dorp ligt daar een enorm zandduin.

Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. De duin is ruim 50 meter hoog en eindigt op een pleintje midden in het dorp. De kinderen strompelen omhoog om daarna als dolle mannen omlaag te rennen.

5 minuten verder fietsen ligt het Buitencentrum van Staatsbosbeheer.  Net als we de fietsen op slot doen, begint het te regenen. Precies op tijd lopen we naar binnen.

In het bezoekerscentrum lopen we wat rond en de kinderen vermaken zich in het winkeltje en bij de kinderhoek .

Aangezien het nog even blijft regenen, drinken we wat in een aangrenzende cafeetje. Vanachter het beregende raam, zie ik een enorme trap omhoog.

Als ik daarna de boswachter bij de informatie balie om toelichting vraag, vertelt hij me dat dit de hoogste duin is van het gebied, zelfs van Nederland. Maar eigenlijk, zo geeft hij toe, ligt die hoogste duin een stukje verderop.

Ach wat maakt het uit. Als het droog is, gaan we naar buiten en beklimmen de trap.

Bovenaan gekomen ben ik verrast door het geweldige uitzicht. In de verte de zee, tussen ons en de zee een prachtig duingebied.Bijna onnederlands mooi. Het doet me denken aan uitzichten op Corsica.

Bergen aan Zee

We fietsen weer terug naar Buiten Bergen en stappen over in de auto. Het weer is wisselvallig die zaterdag. Ik wil graag Bergen aan Zee zien maar met de fiets in de regen gaat dat niet meer lukken. We rijden er heen en onderweg genieten mijn vrouw en ik van de klassieke woningen die we overal zien. Wat is dit een prachtige omgeving. Een Postcodeloterij straatprijs zou zeer welkom zijn om ons hier te kunnen vestigen.

Ook in Bergen aan Zee zijn we aangenaam verrast. Ik had al eerder begrepen dat dit dorp een kunstenaarsdorp is. Onder meer vanwege het bijzondere licht. Het is ook een aangename badplaats.

Met uitgestrekt strand, weinig strandtenten en ook bijna geen hoogbouw. Wat een verschil met Zandvoort of Noordwijk.

Het waait stevig en nadat de kinderen uitgeraasd zijn op het strand, stappen we weer in. We zijn lekker uitgewaaid maar nu hebben we honger. Via een supermarkt rijden we weer terug naar Buiten Bergen nummer 12.

Panoramische Uitzichten in de Schoorlse duinen

De volgende ochtend is het mooi opgeklaard. Na een heerlijk verjaardagsontbijt heb ik wel zin om de Schoorlse Duinen verder met de fiets verkennen. Mijn vrouw wil graag mee, de kinderen niet. We vertrekken vroeg. Toch zijn we niet de enigen. We komen veel fietsers, wandelaars en hardlopers tegen. Even verderop zien we het begin van de mountainbike route. Die zullen we nog een paar keer tegenkomen onderweg.

De fietspaden zijn uitstekend verzorgd en we zoeven heerlijk door de duinen. Ik ben oprecht onder de indruk van hoe mooi het hier is.

Na een uurtje fietsen, arriveren we in Schoorl aan Zee. Dat klinkt als een dorpje. Dat blijkt het niet te zijn. Het is 1 strandtent met een fietsenstalling. Auto’s kunnen er niet komen. Waar kom je dit nog tegen in Nederland? Het strand is leeg en oneindig. Slechts 1 strandtent en verder alleen maar zand, zee en zand. Dat noem ik nog eens vakantaZEEren!

We fietsen verder en komen bij een uitzichtpunt. We klimmen naar boven en hebben een waanzinnig 360 graden panoramisch uitzicht. Ik ben op slag verliefd. Verliefd op dit waanzinnige mooie gebied. Een mooier cadeau kan ik me eigenlijk niet wensen vandaag. Ver beneden ons zien we mountainbikers omhoog ploeteren.

We vakantaseren al spontaan over een volgende keer: hier willen we ook een keer mountainbiken, met de kinderen. Onderweg komen we loslopende runderen tegen. Ze gaan netjes opzij als we passeren. Als we na een tijd meer mensen tegenkomen, weten we dat we weer in de buurt van een parkeerplaats komen. Het laatste stuk vanaf het bezoekerscentrum is bekend.

Lekker vakantaZEEren bij Camperduin

Tijdens de lunch komen mijn broer en zijn vrouw even op verjaardagsbezoek. Trots laten we de bungalow zien, alsof het onze eigen tweede woning is.

Als ze vertrokken zijn, wil ik nog een keer terug naar het strand. Het weer lijkt mee te werken en we toeren richting Camperduin. We passeren mooie dorpjes en eindigen in Camperduin. Als we er bijna zijn, verandert het landschap radicaal. Het duingebied eindigt abrupt en ik zie een dijk liggen. Hier begint de Hondsbossche Zeewering. Er zijn ook nog steeds duinen maar daar achter ligt een stevige dijk.

Net als in Schoorl aan Zee is er in Camperduin weinig bebouwing. Er is veel extra zand opgespoten om stand en duin uit breiden.

In het gebied is een lagune aangelegd waar je kunt surfen. Ik maak een paar prachtige foto’s van de dollende kinderen.

Op een heuvel bij de duinopgang ligt een restaurant, Struin genoemd. Dat lijkt me een mooie plek voor een verjaardagsdiner. Het is een gezellige tent en ik geniet ervan om dit heerlijke weekend op deze manier af te sluiten. Als we terugrijden naar Bergen Buiten, stoppen we nog 1 keer bij de Klimduin in Schoorl. De kinderen nemen symbolisch afscheid door het duin voor de laatste keer af te rennen. Dan zit het erop en pakken we onze spullen in. Ik ben verliefd, verliefd op dit prachtige gebied zo dicht bij de Randstad.

Bungalowpark Buiten Bergen

Dit weekendje zaten we in Bungalowpark Buiten Bergen, tussen Schoorl en Bergen. Het is een heerlijk rustig vakantiepark met 72 buitenhuizen met een flinke tuin. Het is ideaal gelegen ten opzichte van het prachtige duingebied, de Schoorlse Duinen, en de pittoreske plaatsen Bergen aan Zee, Schoorl en Groet.

Wij zitten tijdens ons weekend in Buiten Bergen nr. 12, een 6 persoonsbungalow. De huizen zijn bijzonder ontworpen. Er is via een vide een extra laag gecreëerd waarop zich een slaapkamer bevindt met een tweepersoonsbed en 2 bedstedes. Onze kinderen vonden het geweldig om daar te morgen slapen. Ook overdag trokken ze zich af en toe terug om lekker te chillen in hun hoekje.

De woning is ontzettend licht doordat aan een kant met veel glas er veel contact met buiten is. Vanuit de slaapkamer op de vide heb je een prachtig uitzicht en toch ook genoeg privacy.

“Onze” bungalow heeft ook een zonnezeil als zonwering. Die hebben we tijdens ons weekend niet gebruikt maar dit kan in de zomer zorgen voor extra schaduw.  Buiten kun je ook heerlijk zitten met een flinke eettafel.image

De woning is verder van alle gemakken voorzien en heeft een mooie keuken. Gelukkig is er ook een afwasmachine. Ik vind dat zelf wel zo lekker als ik een weekendje weg ben. In de badkamer zijn er zelfs een wasmachine en droger aanwezig. In een schuurtje op het perceel staat ook een aantal fietsen die je gewoon kunt gebruiken en andere zaken, zoals bijv. een BBQ.

Ik krijg door de inrichting en de aanwezige spullen sterk de indruk dat Buiten Bergen nr. 12 een woning is van een privé-eigenaar en dat deze bungalow via de receptie wordt verhuurd voor de momenten dat de eigenaren er niet zijn. De inrichting  is hierdoor niet standaard maar juist persoonlijk met eigen nuances. En toch voelt het niet alsof je in iemand anders zijn woning vertoeft.

Wij hebben erg genoten van ons weekendje bij de Schoorlse duinen. Het verblijf in Buiten Bergen nr. 12 heeft daar zeker aan bijgedragen.

Meer info over Buiten Bergen, vind je hier

Er is ook een facebookpagina:

Ben jij al eens in dit gebied geweest?

Verantwoording
Dit artikel heb ik op eigen initiatief en onder eigen verantwoordelijkheid gepubliceerd. Alle foto’s heb ik zelf gemaakt.