wandelen

Wandel met me mee op de Dutch Mountain Trail

Ken je de Dutch Mountain Trail al? Het is een ruige wandeltocht van ruim 100 km die de Seven Summits in Zuid-Limburg met elkaar verbindt. Je begint in Kerkrade en via een route waar het echte berggevoel nooit ver weg is, wandel je in een aantal dagen naar Maastricht. Het is de enige echte bergwandeltocht van Nederland. Samen met mevrouw Vakantaseren loop ik in de zomer van 2022 deze tocht en ik neem je graag mee op pad.

Dutch Mountain Trail en de Seven Summits

Al vanaf het eerste moment dat ik hoor van de Dutch Mountain Trail, begint er bij mij iets te kriebelen: die moet ik een keer lopen. Aangezien ik geboren ben in Zevenbergschen Hoek (Seven Mountains Corner), spreken vooral de Seven Summits die je moet beklimmen tijdens deze ruige wandeltocht, me zeer aan. Deze zomer is het dan eindelijk zover. Het weer ziet er goed uit in de tweede week van augustus en ik stel mevrouw Vakantaseren voor om deze expeditie samen te ondernemen.

We reizen met al onze (kampeer)spullen per trein af naar het Zuiden, huren een Mywheels auto in Maastricht en rijden van daaruit richting Kerkrade waar de Dutch Mountain Trail begint. Om het onszelf makkelijk te maken, heb ik voor de eerste nacht een kamer geboekt bij Abdij Rolduc. Het lijkt me wel leuk om in een klooster te overnachten. De kamer is basic maar prima. In de binnentuin van het klooster genieten we van een lekker abdijbiertje en bestuderen samen de route. We hebben nog heel wat kilometers voor de boeg!

Rolduc, abdijbier

Dutch Mountain Trail etappe 1: van Eygelshoven naar Vaals (28 km)

Ons plan is om de rest van de week te kamperen en ons per bus en auto te verplaatsen tussen vertrek- en aankomstplaatsen. In Kerkrade wordt dat al een flinke logistieke operatie. Het lijkt het handigste om de auto bij Parkstad Station te parkeren, omdat we daar weer aan kunnen komen met een bus uit Vaals. We zetten hem neer bij de Burger King. Als we aankomen, hebben we vast trek in een frietje en milkshake.

Daar nemen we de bus naar station Kerkrade en hier stappen we op de trein richting Station Eygelshoven. Het heeft even wat voeten in aarde, maar rond kwart over 11 gaan we dan echt op pad. Het is warm, maar gelukkig lopen we flinke stukken in bebost gebied. Op een gegeven moment lijkt het wel of ik apen hoor! En als ik het kaartje goed bestudeer, kan dat ook wel kloppen, want aan de overkant van de beek ligt Mondo Verde, een tuin met bijzondere planten en dieren.

Al snel beklimmen we de eerste Summit: de Wilhelminaberg (225 meter). Eigenlijk is het een berg mijnafval, maar dat mag de pret niet drukken. Vanaf de top hebben we een mooi uitzicht en we maken onze eerste summitselfie.

Bij Kasteel Erenstein hebben we zin in rijstevlaai. Helaas, die serveren ze niet. Na een cappuccino lopen we weer verder. Een stuk verder passeren we de grens en lopen we een paar uur door Duitsland. Helaas iets minder bos en vaak lopen we in de volle zon.

De tweede Summit: Schneeberg

We beginnen onze voeten te voelen en de warmte begint ook zijn tol te eisen.

Hooibalen

Gelukkig is de volgende summit niet ver meer: de Schneeberg (257 meter). Deze top valt me eerlijk gezegd wel wat tegen. Midden in het bos, zonder enig uitzicht. Het enige dat verraadt dat we ons weer op een summit bevinden, zijn de bergwandelschoenen in een boom. We maken een tweede summitselfie en vervolgen onze route naar Vaals. De laatste kilometers zijn behoorlijk vermoeiend, maar na wat extra pauzes wandelen we rond kwart voor 7 de grens over Vaals binnen. We wachten een half uurtje op de bus en rijden terug naar Parkstad Stadion.

Helaas is de Burger King daar gesloten en we besluiten daarom maar op de camping wat te koken. Na wat boodschappen gedaan te hebben, tuffen we in onze huurauto richting Wylre, naar camping de Gronselenput. Moe maar voldaan. Op de camping hebben we ‘s avonds nog een gezellig gesprek met onze buren. Dat is het leuke van kamperen, je komt veel sneller in contact met mensen dan in een hotel.

Dutch Mountain Trail etappe deel 2: van Vaals naar Gulpen (23 km)

Na een heerlijk nachtje in onze tent, doen we het rustig aan de volgende ochtend. We ontbijten op ons gemak en maken ons klaar voor de dag. We rijden met de auto naar Gulpen, parkeren daar de auto vlakbij een bushalte en nemen de bus naar Vaals. Vandaag staan er aardig wat hoogtemeters op de planning. Vanuit Vaals lopen we weer de grens over en beklimmen de Vaalserberg (322 meter). Dit is de hoogste berg van Nederland, maar vreemd genoeg niet 1 van de Seven Summits van de Dutch Mountain Trail (DMT). in de verte hoor ik muziek en ineens bevinden we ons in de drukte bij de Vaalserberg en het Drielandenpunt. We maken toch maar een summit selfie en lopen snel verder. Dit wordt een van de mooiste stukken van de DMT. Lekker door de bossen, met regelmatig mooie uitzichtpunten op het Limburgse heuvellandschap en snelstromende beken.

gulp

Rijstevlaai bij het Hijgend Hert

Dutch Mountain Trail

Vanaf de Vaalserberg kruisen we het Holsetterbos. Ik weet van eerdere bezoeken aan dit gebied, dat hier een leuk café ligt. Het ‘Hijgend Hert’ is naar eigen zeggen de enige berghut van Nederland. ‘Hebben jullie rijstevlaai?’ probeer ik weer. Ja, er zijn nog 4 stukken over. Gelukkig maar, want deze vlaai blijkt voortreffelijk. Wel jammer dat de wespen dat ook vinden. We vervolgen onze route door het Vijlenerbosch en zien de kerk van Vijlen in de verte liggen. We dalen af richting Rott en beginnen onze voeten weer goed te voelen. Ik heb toch een verkeerde keuze gemaakt door niet mijn hoge bergschoenen mee te nemen. Bij iedere afdaling zak ik een beetje naar voren in mijn lage wandelschoenen en ik begin mijn kleine tenen te voelen. Via Rott en Wahlwiller komen we bij Eys. Hier besluit mevrouw Vakantaseren dat ze het wel genoeg vindt voor vandaag. Bij een bushalte nemen we afscheid van elkaar. Ik wil nog graag de derde Summit beklimmen. Zij neemt de bus terug naar Gulpen.

Summit 3: Eyserbos

Na zo’n 50 km wandelen in twee dagen is de beklimming van het Eyserbos (197 meter) in deze warmte behoorlijk pittig. Gelukkig loop ik weer in de beschutting van de beste airco die er is: bomen. Waar is de top? Als ik midden in het bos weer een paar bergwandelschoenen zie hangen, begrijp ik dat er ook hier geen uitzicht zal zijn vanaf een bergtop. Ik ben op Summit 3 en maak een selfie. Zonder mevrouw Vakantaseren.

Summit selfie

Van daaruit daal ik weer af richting Gulpen, een mooie route met uitzicht op het stadje. De etappe van vandaag is erg mooi geweest. Vlakbij de bushalte in Gulpen tref ik mevrouw Vakantaseren op een terrasje, genietend van een heerlijk, verfrissend spaatje. Samen rijden we terug naar de camping.

Dutch Mountain Trail etappe 3: van Gulpen naar Slenaken (16,5 km)

We merken dat de afstanden en warmte hun tol beginnen te eisen. Daarom besluiten we vandaag de etappe eerder af te breken. Het gidsje dat we gebruiken van de DMT heeft de trail in 4 etappes verdeeld. Maar er staan ook bushaltes op de kaartjes aangegeven zodat je de dagetappes eerder kunt afbreken.

Het begint inmiddels een routine te worden. Na het ontbijt rijden we richting Gulpen en parkeren daar de auto op het zelfde plekje als de dag ervoor. Vandaag beginnen we meteen met de beklimming van de Gulperberg (157 meter). Al snel staan we op de top bij een groot Mariabeeld. Gelukkig hebben we hier weer uitzicht zoals het hoort op een bergtop. Na de summitselfie lopen we door en raken de weg kwijt. We hebben precies de omschrijving gevolgd en toch weten we even niet waar we heen moeten. Na wat zigzaggen in een weiland, weten we de draad weer op te pakken. We passeren een groot vakantiepark van EuroParcs. De ligging is prachtig maar ik verbaas me over de plaatsing van de glamping tenten. Echt hutje mutje op elkaar en alleen de buitenste rij heeft vrij uitzicht. We lopen verder langs bosranden en door droog uitziende weilanden.

Dutch Vlaaien Trail

Vandaag is ook een leuke etappe. Bij Eperheide steken we de weg over en via het Onderste Bosch zie ik een bekende uitspanning op de kaart staan; de Gerardushoeve. Voor mij een plek met een speciale betekenis. Uiteraard bestellen we hier een rijstevlaai die er goed ingaat na een paar uur wandelen. Deze wandeling begint inmiddels op de Dutch Vlaaien Trail te lijken.

Epen

We trekken de schoenen weer aan en dalen af langs de bosrand van het Onderste Bosch. Wat een prachtig uitzicht hier. We zien de Vijlenerberg, Wilhelminaberg en ook een kasteeltje in België. Dit gebied rond Epen is toch wel een van de mooiste stukjes in Zuid-Limburg. Aan het eind van de bosrand gekomen, slaan we af en beginnen te klimmen naar de vijfde top van de DMT.

Summit 5: de Hakkenberg

Volgens de gids bevindt de vijfde summit, de Hakkenberg (252 meter), zich bij de grenspaal van Nederland en België. Maar een paar honderd meter verder zien we bergschoenen in een boom hangen, het symbool van de eerdere summits. Nou ja, we nemen voor de zekerheid op beide plekken maar een summitselfie. Via de dorpjes Teuven en Nurop wandelen we over het Belgische platteland.

De laatste loodjes wegen zwaar vandaag, want het is erg warm en er is niet zoveel beschutting meer. We hebben besloten om de bus in Slenaken te pakken en niet door te lopen naar Mheer. Het is genoeg voor vandaag. We nestelen ons op een terrasje in dit gezellige bergdorpje en komen bij met een glas bruiswater met ijs. Een half uurtje later nemen we de bus en rijden weer terug naar Gulpen. Ondanks dat het een kortere etappe is, doet de bus er nog een hele tijd over om weer bij ons beginpunt terug te komen. Het blijkt toch nog een flinke tippel te zijn geweest vandaag. We hebben nog een beetje energie over om te koken en maken voor onszelf een Thaise curry die erin gaat als rijstevlaai.

curry

Als het donker wordt, geniet ik van een welverdiende Karmeliet tripel. Dit is toch echt wel een heerlijk weekje. We zijn de hele tijd buiten, de wandeling is mooi en de camping is precies wat we zoeken. Het is ook gezellig om weer net als vroeger samen op pad te zijn. De kinderen redden zich inmiddels wel thuis zonder ons.

Dutch Mountain Trail etappe 4: van Slenaken naar Mheer (10 km)

Vandaag een korte etappe. Dat komt goed uit, want we moeten verplaatsen op de camping. In eerste instantie hebben we bedacht om vandaag een camping te zoeken in de buurt van Maastricht maar deze camping bevalt ons prima. We kunnen onze tent een paar plekken opschuiven op het trekkersveldje.

Rond 1 uur gaan we op pad. Het is al erg warm. We parkeren bij de bushalte in Gulpen, pakken de bus naar Slenaken en lopen terug richting de route. Dit zijn extra meters die niet in het boekje staan, maar die onze voeten toch echt moeten afleggen.

In het Belgische Plank komen we voor het eerst een jonge vrouw tegen die ook de DMT loopt. Zij is al om 7 uur opgestaan, in Gulpen vertrokken en ze loopt met een flinke rugzak. Dat lijkt me in deze warmte geen pretje. We halen haar in en komen haar verder niet meer tegen. Op de een of andere manier denk ik dat ze ook een blogger is, maar ik herken haar niet.

Summit 6: de Kattenroth

De zesde top ligt ook op de grens van Nederland en België. Na een pittig klimmetje moeten we even van de route af om de echte summit te vinden. De Kattenroth (209 meter) is niet bijster interessant. Geen bergwandelschoenen in de boom, geen grenspaal. Alleen maar een naambordje. We zullen het ermee moeten doen.

Vanuit de Kattenroth wandelen we verder naar Mheer. Het is geen memorabel stuk, misschien is het ook te warm vandaag. Vandaag ook geen vlaai, wellicht is het dat? Onderweg komen we wel langs wijngaarden. In Mheer hoeven we gelukkig maar 5 minuten op de bus te wachten.

route de vins

Dutch Mountain Trail etappe 5: van Mheer naar Maastricht (23,5 km)

Alweer de laatste dag van onze wandeltocht. Het is toch snel gegaan. Vandaag staat er weer een flinke etappe op het programma. Ik heb inmiddels blaren op mijn kleine tenen, maar ik ben vastbesloten de trail vandaag af te maken. Na het ontbijt, rijden we met de auto naar Mheer. Daar pakken we de route weer op.

Het valt me al de hele week op hoe rustig het is op deze trail. We komen op de meeste trajecten nauwelijks mensen tegen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het erg druk zou zijn omdat het een erg populaire route is. Maar dat valt dus alleszins mee.

Volgens de gids kunnen we in Sint-Martens-Voeren onze flessen weer bijvullen. Dat is ook wel nodig, want we zweten heel wat af. Nederland bevindt zich immers nu officieel in een hittegolf. Helaas, het drinkwaterpunt is kapot. Dus we zullen zuinig moeten doen met wat we nog over hebben. Gelukkig kunnen we in Eijsden weer bijtanken.

kapot

We lopen onder Eijsden langs naar de Maas.

Per pontje naar “België”

Bij de halte van de pont zit een mooi terras met uitzicht op de Maas. Ik kan het niet laten op de Dutch Vlaaien Trail en bestel nog een keer een rijstevlaai met slagroom. De laatste van deze week. Ik merk dat ik mijn verzadigingspunt heb bereikt. De vlaai is op zich prima, maar hij smaakt me niet meer zo. Voorlopig toch maar even geen vlaai meer.

pontje

We nemen het pontje (cash betalen!) naar de overkant. Op het moment dat we de pont aflopen en België weer binnenkomen, hoor ik op de radio het liedje België van Het Goede Doel. “U draait dit nummer zeker de hele dag?” vraag aan ik aan de man van het pontje. Hij lacht en zegt dat het echt toeval is. Als we de pont af zijn, lopen we een tijd lang op een soort eilandje in de Maas. Bij een sluizencomplex steken we nog een stukje Maas over en dan bevinden we ons op de westoever. Het is hier even doorbijten want we lopen in de volle zon, langs een weg. Gelukkig kunnen we na anderhalve kilometer de weg af en beginnen we aan de beschutte beklimming van de laatste summit.

Summit 7: d’n Observant

In het gids staat het pad met stippeltjes aangeven, omdat het een risicovol pad is vanwege de steile afgronden. We moeten er een beetje om lachen, maar even later hebben we toch handen en voeten nodig om sommige hellingen te kunnen beklimmen. Dat maakt het ook wel avontuurlijk. Als het hier modderig is, zal het best wel glad zijn, denk ik.

dutch Mountain trail

En dan staan we bij de zevende en laatste summit: d’n Observant (157 meter). De top ligt in de volle zon dus deze summitselfie maken we even heel snel. Gauw de schaduw in richting Maastricht.

Maar niet voordat we de ENCI-groeve hebben doorkruist. Bij een cafeetje aan het begin vullen we de flessen nog eens bij. Hier beneden in de groeve is geen schaduw en de zon brandt nu genadeloos op onze hoofden.

Enci-groeve

Het is wel een erg mooi, industrieel erfgoed dat nu in handen is van Natuurmonumenten zodat de natuur zijn gang weer kan gaan. Aan het eind van de groeve waan ik me even in een film van Indiana Jones als ik grote gangen in de mergelwanden uitgehakt zie.

ENCi-groeve

We beklimmen de stalen trap en kijken bovenop het uitzichtpunt terug naar de route die we hebben afgelegd. Anderhalf jaar geleden stonden we hier ook al eens tijdens een magisch mooie wijnwandeling in dit gebied.

enci-groeve

Mediterraan Maastricht

We dalen af richting de Maas, in de verte zie ik Chateau Neercanne liggen. Daarna lopen we het laatste stuk van de DMT langs de rivier. Ik passeer de Stayokay die een prachtig terras aan het water heeft.

Maas

En dan zijn we ineens in de stad. Om ons zelf te belonen, besluiten we naar een restaurantje te gaan waar we al een paar keer eerder zijn geweest. Bij Bistro Croquant genieten we van bijzondere croquetten. Wat denk je van een vulling met rendang bijvoorbeeld? Of met truffels en champignons? Net als beide eerdere keren, smaakt het ons uitstekend.

Het is gezellig in de stad, je waant je in een stad in Zuid-Europa. Overal terrasjes, pleintjes en genietende mensen. Het zit erop! We hebben meer dan 100 km gewandeld in de enige echte bergwandeltocht van Nederland en genoten van deze bijzondere ervaring. Ik kan het iedereen aanraden om deze tocht ook een keer te doen.

stegelske

Gids Dutch Mountain Trail

gids Dutch Mountain Trail

Voor de Dutch Mountain Trail is de gids onontbeerlijk. Af en toe is de route gemarkeerd maar dat is zeker niet overal het geval.

markering DMT

De beschrijving is niet altijd helemaal accuraat maar met behulp van de beschrijvingen en de kaarten kun je altijd wel je weg vinden. Erg handig vind ik de kaart op de achterflap waarop alle etappes zijn onderverdeeld in kleinere stukken. Daarbij is aangegeven hoeveel km die stukken zijn en worden bussen (inclusief aftakkingen) en treinen aangegeven.

Geen zin om verzendkosten te betalen omdat je nog niet voor €20,- hebt besteld, bestel dan hier dit e-book voor 10 cent en je hebt geen verzendkosten.

De wandelgids is ook te koop in de webshop van Visit Zuid-Limburg.

Zelf regelen

Wij hebben onze Dutch Mountain Trail helemaal zelf geregeld. We hebben de eerste nacht een kamer geboekt bij Abdij Rolduc. Dat is gewoon te boeken is via Booking.com.

De rest van de week hebben we heerlijk overnacht bij camping de Gronselenput aan de voet van de Keutenberg. Deze Nivon-camping ligt net buiten Wijlre en is daardoor redelijk centraal gelegen voor de verschillende etappes.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een mooi Natuurhuisje uit te zoeken dat centraal ligt, bijvoorbeeld in de buurt van Gulpen.

We hebben tijdens de Dutch Mountain Trail handig gebruik gemaakt van het Openbaar Vervoer (met name de bus) en een huurauto van MyWheels. Ken je MyWheels al? Superhandig. En als je via deze link je eerste rit boekt, krijg je €10,- korting op je eerste rit.

Bergwandeltocht langs hotels

Heb je geen zin om alles zelf uit te zoeken en te regelen, dan kun je ook kiezen voor een georganiseerde Dutch Mountain Trail. SNP biedt deze Bergwandeltocht langs hotels aan als zesdaagse of zevendaagse variant. Daarbij zijn de hotels en bagagevervoer allemaal geregeld. Ideaal als je wel wilt genieten van de DMT maar niet al het gedoe wil.

Goede voorbereiding

Naast de gids en de overnachtingen, is het ook belangrijk om je goed voor te bereiden op het wandelen. De Dutch Mountain Trail is een pittige tocht die best wat vergt van de wandelaar. Goede, ingelopen wandelschoenen zijn belangrijk. Ik maakte de verkeerde keus en had achteraf gezien beter mijn hoge bergwandelschoenen mee kunnen nemen in plaats van mijn lage wandelschoenen. Want je maakt toch heel wat hoogtemeters.

Vooraf trainen is ook geen gek idee. Dat kun je ook doen onder begeleiding van ervaren Wandeltrainer Wanda Catsman. Zij biedt verschillende (online) trainingen aan, waarmee je goed voorbereid aan zo’n tocht begint. Deze training voor grote wandeltochten is bijvoorbeeld een hele goede optie. Maar Wanda biedt nog veel meer mogelijkheden. Zelf heb ik vorig jaar bij haar een voorbereidende training gedaan voor mijn Kruistocht in Spijkerbroek en dat was erg nuttig.

Heb je klachten aan je voeten, dan is een online training bij de voetentrainers een uitstekende voorbereiding. Zelf had ik begin 2021 last van een doorgezakte voorvoet. Dankzij het online programma van Cocky en Yvonne heb ik daar nu geen last meer van. Speciaal voor mijn lezers heb ik een korting van 10% op alle online trainingen bij de voetentrainers! Gebruik de code ‘voeten4’ bij je bestelling en die 10% korting is voor jou!

Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van inspirerende content.

Afronding

In dit artikel staat een paar affiliate links. Als jij via zo’n link iets bestelt, krijg ik daar een kleine provisie van. Kost jou helemaal niets extra’s en het levert mij wat extra inkomsten op waarmee ik de onkosten van deze website kan betalen. Daarnaast wil ik hier ook Visit Zuid-Limburg hartelijk danken voor het beschikbaar stellen van een exemplaar van de wandelgids.