Inleiding
Het is zover. De afgelopen 2 weken hebben 100 mensen meegedaan aan het Grote Vakantaseren Onderzoek. Vandaag presenteer ik de uitkomsten. Dit betreft deel 1 met een aantal algemene vragen en vragen waarover mensen vooral vakantaseren. Binnenkort volgt nog een tweede deel van het Grote Vakantaseren Onderzoek waarin ik verder inga op hoe, waar en wanneer we vakantaseren.
Ik kon maximaal 100 reacties verwerken en die waren er al in een paar dagen. Ik wil iedereen die heeft meegewerkt aan dit onderzoek van harte bedanken. De 3 winnaars krijgen hun Albelli code via de e-mail toegezonden. Het zou leuk zijn als ze dit via twitter laten weten, maar dat hoeft niet. Aangezien ik alleen de e-mail adressen heb, weet ik zelf ook niet hoe hun naam op twitter is.
Vraag 1
In de eerste vraag vroeg ik waar vakantaseren meestal toe leidt. Bij verreweg de meesten leidt vakantaseren tot verder uitzoeken op internet (86%). 7% boekt een vakantie en een paar mensen vraagt info op de reisaanbieder of vraagt folders aan (samen 3%). Bij 4% van de mensen leidt vakantaseren tot niets.
Overige reacties zijn bijv: discussies in huis over bestemming, luxe resorts op Instagram bekijken of lachen om de grappige tweets van @vakantaseren.
Vraag 2
Op de vraag wat vakantaseren betekent, is de meerderheid ook duidelijk. Voor 77% staat vakantaseren gelijk aan voorpret over de vakantie. Voor 21% is vakantaseren een manier om te dagdromen. Slechts 2% geeft aan vakantaseren voor hen betekent: nadenken over wat allemaal nog geregeld moet worden.
Vraag 3
Ik vroeg ook tot welke gemoedstoestand vakantaseren leidt. Dat is duidelijk. Driekwart van de ondervraagden wordt blij van vakantaseren (74%). 16% wordt er ontspannen van. 6% raakt gemotiveerd voor vervolgactie en slechts bij 4% leidt het tot frustratie. Een ondervraagde wordt er bovendien enthousiast van.
Vraag 4
De volgende vraag levert een verdeeld beeld op. Ik vroeg welke reisorganisatie je het meest verbindt met het concept vakantaseren. Ik had in mijn vragenlijst een aantal organisaties gesuggereerd maar bij deze vraag werd veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid iets aan te vullen in de categorie overigen. Dit heeft ook een behoorlijke invloed op de top 5.
Op de eerste plaats staat KLM met 36% van de stemmen. Maar in de categorie overigen wordt Landal GreenParks zo vaak genoemd dat ze samen met KLM de eerste plaats delen!
Op de tweede plaats staat Transavia (21%).
Op de derde plaats komt Arke (19%)
Op de vierde plek komt Pharos/ANWB Reizen (16%)
Op de vijfde plek staan SNP (7%) en vanuit de categorie overigen staat daar de eigen auto ook net zo vaak bij.
(let op, de score komt boven de 100% vanwege de vele antwoorden in de categorie overigen)
Vraag 5
Waarover vakantaseer jij het liefste? Een ruime meerderheid vakantaseert over de zomervakantie (64%). Verre bestemmingen staan op de tweede plek (20%), gevolgd door een weekendje weg met familie (11%) en skivakantie (2%). De lage score van de skivakantie vind ik toch wel enigszins verrassend in deze tijd van het jaar maar het kan natuurlijk zijn dat mensen hierover vooral in de zomer vakantaseren.
Vraag 6
Bij deze vraag vroeg ik over welke accommodatie jij bij voorkeur vakantaseert. Een krappe meerderheid vakantaseert over een vakantiebungalow of appartement (55%). Op de tweede plaats staat het hotel met 21%. Daarna volgen caravan/camper (9%), bed & breakfast (5%) en de tent (5%). Over couch surfing vakantaseert helemaal niemand!
Vraag 7
Waar vakantaseer je over als je denkt aan een buitenlandse bestemming? 38% van de invullers vakantaseert over een strandvakantie, 26% denkt aan een actieve vakantie of wandelen in de natuur. 20% vakantaseert over een stedentrip. En 15% wil graag andere culturen ontmoeten. Ook hier scoort de skivakantie net als bij de eerdere vraag hierover erg laag, slechts 1%.
In de categorie overigen wordt nog het volgende aangegeven: rondreis met combi naar stad, strand en natuur/cultuur, bijzondere bezienswaardigheden, rust/ruimte en mooi weer.
Vraag 8
De volgende vraag leidde weer tot veel eigen antwoorden. Ik vroeg, als je vakantaseert over een uitstapje in Nederland, waar denk je dan aan?
Hier wint de categorie overigen eigenlijk met in totaal 27% van de antwoorden. Maar het beeld dat hieruit komt is weer zo divers, dat er niet een activiteit echt uitspringt.
De dierentuin scoort het hoogste met 22%. Daarna volgen lekker uit eten (16%) en shoppen (14%). De sauna en pretpark scoren allebei 7%. Museum is de hekkensluiter met 6%.
In de categorie overigen worden het vaakst genoemd: wandelen, bos/natuur, stedentrip en naar zee/strand.
Vraag 9
In de laatste vraag ging ik in op de vraag wat je meestal met je vakantiefoto’s doet.
38% van de invullers verwerkt ze in een digitaal gemaakt fotoboek. Een groot deel van de ondervraagden zet ze op de harde schijf (29%) of geeft aan dat ze daar nog steeds een keer iets mee moeten doen (29%). Als je deze 2 antwoorden optelt, zie je dat de meerderheid nog flink aan de slag moet! Een paar mensen print de foto’s en plakt ze in (2%) of verwerkt ze in een dagboek/plakboek (2%).
Concluderend
Deel 1 van het Grote Vakantaseren Onderzoek is enthousiast opgepakt. In korte tijd was het maximaal aantal reacties bereikt. Vakantaseren leidt bij de meeste mensen tot verder uitzoeken op internet. Voor de meesten staat vakantaseren gelijk aan voorpret over een vakantie. De overgrote meerderheid wordt daar blij van. KLM en Landal GreenParks scoren het hoogst als reisorganisaties waarover mensen vakantaseren. De meerderheid vakantaseert het liefst over de zomervakantie. De favoriete accommodatie is een vakantiebungalow of appartement. Bij de buitenlandse bestemming is de strandvakantie favoriet. In Nederland scoort de dierentuin het beste als dagtripje. De meerderheid van de invullers heeft de vakantiefoto’s op een harde schijf staan en moet daar nog steeds een keer iets meedoen.
Slot
Ik wil iedereen die meegewerkt heeft aan dit onderzoek van harte bedanken. In het bijzonder ook de mensen die de eerste vragenlijst hebben getest. Onder alle mensen die hebben meegedaan of getest verloot ik 3 codes voor een Albelli fotoboek. Deze worden naar het opgegeven email adres verzonden. Deze codes zijn gesponsord door Albelli zelf, waarvoor hartelijk dank.
Binnenkort komt er een vervolgonderzoek waarin ik meer in ga op hoe, waar en wanneer mensen vakantaseren. Ook dan verloot ik weer een paar Albelli codes.