Actief,  avontuurlijk,  Biesbosch,  Gezinsvakantie,  kajak,  kano,  Stayokay,  wikkelhouse

Overnachten in een kartonnen penthouse

Bij Stayokay Dordrecht hebben ze iets nieuws. Je kunt er overnachten in een Wikkelhouse. Dat is een lodge die is gemaakt van gerecyled golfkarton. Samen met mijn gezin ging ik er een nachtje slapen.

Een lodge van karton?

Begin augustus krijg ik een mail van Stayokay Dordrecht. Of we zin hebben om iets nieuws uit te testen? Het gaat om een zogenaamd Wikkelhouse, een duurzaam en verplaatsbaar designhuis van golfkarton. Dit huis wordt geproduceerd door een machine. Rene Snel bedacht het idee en Fiction Factory in Amsterdam besloot het Wikkelhouse in productie te nemen (Website wikkelhouse)

Op de foto die in de mail is meegestuurd, zie ik een prachtige lodge, heel licht en mooi vormgegeven. Ik hoef niet lang na te denken en we maken meteen een reservering voor een weekend in september.

Op pad naar het wikkelhouse

Als op de bewuste zaterdag de voetbal wedstrijden van mijn 2 zonen achter de rug zijn, vertrekken we richting Dordrecht. We hoeven gelukkig niet veel mee te nemen. Alles is aanwezig in het Wikkelhouse. Na het inchecken brengt de medewerker van Stayokay Dordrecht ons naar het huisje. We zijn aangenaam verrast als we er aankomen.

wikkel 1

Het huisje is erg licht door de ruime vormgeving en is prachtig ingericht. In het woonkamer gedeelte staat een eettafel met 4 stoelen en een bank.

wikkel 2

Er is zelfs een klein keukentje met alle toebehoren. In het tweede deel staan een stapelbed en een groot tweepersoonsbed. De bedden zijn al opgedekt. Alles maakt een frisse en lichte indruk.

wikkel 3

wikkel 4

Zowel aan de voorkant als aan de achterkant zijn openslaande deuren waardoor er een heerlijke ruimtelijk effect ontstaat. Er is ook veel aandacht besteed aan kleine details.

wikkel 5

Aan de voorkant kijken we uit op de Biesbosch.Door de struiken heen zien we het water stromen. Op de veranda staat een nieuwe BBQ. Die gaan we vanavond uittesten.

Kanotocht in de Biesbosch

Vooraf heb ik 2 kano’s gereserveerd. Dat bleek een goed idee want het is mooi weer. Op dit soort dagen zijn alle beschikbare kano’s vaak snel verhuurd.

Voor €17,50 per kano hebben we de kano een dagdeel tot onze beschikking. We gaan meteen op pad want we moeten hem wel voor 18.00 uur weer inleveren.

wikkel 6

Een paar maanden geleden maakten we ook al een kanotocht in dit gebied en we weten de weg nog een beetje.

Het water staat nu iets hoger dan toen en we genieten er weer van om rustig peddelend door deze jungle te varen.

wikkel 8

Na een uurtje stapt mijn dochter uit bij de Stayokay om huiswerk te gaan maken. We varen nog een uurtje verder, door de smalle kreekjes en slootjes. Het is lekker rustig en we komen amper mensen tegen. In het gladde water, spiegelen de bomen als verstilde schilderijen.

wikkel 9

Voor we teruggaan, varen we nog even naar de plek waar het Wikkelhouse staat. Vanaf het water ziet het er weer anders uit.

wikkel 11

Tegen 6 uur trekken we de kano’s op de kant en lopen terug naar  “ons” huisje. In een supermarkt in de buurt haal ik de boodschappen voor een BBQ en een uurtje laten zitten we lekker voor het Wikkelhouse te smullen van een broodje hamburger. Ook de speklappen en worstjes smaken uitstekend.

wikkel 12

Genieten op de veranda

Na de BBQ valt de schemer snel in. Ik moet er altijd opnieuw aan wennen dat in deze tijd van het jaar het weer vroeger donker wordt. Met een wijntje op de veranda genieten we van de avond die over de Biesbosch valt. Af en toe vaart er nog een bootje voorbij maar verder horen we niks. Heerlijk. Ik loop naar de waterkant. Als ik me omdraai, zie ik hoe sfeervol het Wikkelhouse eruit ziet. Ik pak snel mijn camera en maak een paar foto’s.

wikkel 13

Dan is het bedtijd. Er zit geen toilet in het huisje maar vlakbij staat een sanitair gebouw van de camping die naast de Stayokay ligt. We vallen allemaal snel in slaap.

Ontbijtservice

De volgende morgen word ik wakker. Ik heb erg diep geslapen. Ik heb echt helemaal niks gehoord in de nacht. Rond half 9 kunnen we een ontbijtmand ophalen bij de Stayokay. En dat blijkt een koninklijk ontbijt! Met een royaal uitzicht.

wikkel 15

wikkel 14

Na het ontbijt pakken we op ons gemak de spullen in. We hebben geen haast want we hoeven pas rond 11 uur uit te checken.

We doen de afwas en halen de bedden af. Nog even met de bezem door de kamer en het ziet er weer netjes uit. Rond 11 uur sluit ik het Wikkelhouse weer af.

Wandelen in het spoor van de rietsnijders

De ochtend begint met regen maar het klaart al snel op. We hebben nog tijd genoeg om een wandeling te maken. Vanaf het bezoekerscentrum nemen we het veerpontje naar de overkant.

wikkel18

Daar lopen we het rondje dat we dag ervoor met de kano deden.  Het wordt een gezellige wandeling.

wikkel19

Onderweg komen we drie huisjes tegen waar vroeger de rietsnijders woonden. Eerst  een huisje van riet, dan een van hout en tenslotte een van steen. Vakantaseren junior zegt dat het hem doet denken aan het verhaal van de 3 biggetjes. Hij heeft gelijk.

wikkel 20

Het is een leuke wandeling maar het valt me op dat je vanaf het water veel meer ziet. Door het hoge riet zie je tijdens het wandelen minder. We eindigen tenslotte weer bij het veerpontje en daarmee komt er een einde aan ons lekker weekendje Biesbosch.

wikkel 21

Heerlijk overnachten in een kartonnen penthouse

We waren een van de eerste gasten in dit kartonnen penthouse, zoals Stayokay het Wikkelhouse heeft gedoopt. Het is ons erg goed bevallen. We lezen in het gastenboek dat anderen ook erg positief waren.

wikkel 16

De lodge heeft een prettig leefklimaat van binnen en voelt door de vormgeving ruim aan. Het is door de slimme indeling erg licht. De inventaris en inventaris bieden alles wat je nodig zou kunnen hebben. De Biesbosch is een perfecte omgeving voor leuke activiteiten. Wij gingen kanoën en wandelen maar er is nog veel meer te beleven. Er is geen wifi en dat vond ik eerlijk gezegd wel prettig en gezellig. Vergeet niet om wat anti-muggenspul mee te nemen want de Biesbosch is een waterrijke omgeving. Wat ons betreft is dit nieuwe duurzame Wikkelhouse echt een aanrader.

Zou jij ook wel eens in een kartonnen huis willen overnachten?

Praktische zaken

Je kunt het Wikkelhouse boeken via de website van Stayokay Dordrecht.

BOEK HIER HET WIKKELHOUSE

De prijs is van maandag t/m vrijdag € 99,- per nacht, zaterdag en zondag is de prijs € 109,- per nacht. In die prijs is het onbijt en full service (opgemaakte bedden, handdoeken, shampoo en badschuim) inbegrepen.  Het huisje is geschikt voor 4 personen. Er zijn een stapelbed, tweepersoonsbed, keuken met 2-pits elektrisch kookstel en een woongedeelte aanwezig. Voor de sanitaire voorzieningen kunnen gasten gebruik maken van de sanitaire voorzieningen op de camping.  Er is geen wifi in het Wikkelhouse. Je kunt wel gebruik maken van de gratis wifi in de bar van Stayokay. Er geldt een voorwaarde van een verblijf van minimaal 2 nachten en het is boekbaar t/m 31 oktober 2016.

wikkel 17

Verantwoording
Ik ben door Stayokay Dordrecht uitgenodigd om via een overnachting kennis te maken met het nieuwe Wikkelhouse. Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen ervaring en heb ik onder eigen verantwoordelijkheid geschreven. Alle foto’s heb ik zelf gemaakt.