afrika,  city trip,  citytrip,  Kaapstad

24 uur in Kaapstad: een baie mooie citytrip

Kaapstad is een stad die bij veel mensen op de bucket list staat, ook bij mij. Ik ga een dag op stap in en rondom Kaapstad en ontdek waarom dit een van de leukste steden is om als citytrip te doen. Ik heb 24 uur in Kaapstad.

Met de kabelbaan de Tafelberg op

Voor mijn werk reis ik af en toe naar verre oorden in Afrika en Azië. Dit keer staat Zuid-Afrika op de agenda. Ik ga op bezoek bij organisaties waar ik mee samenwerk. Die zitten in Johannesburg, Kaapstad en Stellenbosch. In Kaapstad heb ik 1 dag vrij omdat we in het weekend aankomen. Ik besluit om deze 24 uur goed te benutten.

Het is zondagochtend. Het is zomers weer, helder en er staat niet te veel wind. Een ideale dag om de Tafelberg op te gaan. Heel vaak is het door het weer niet mogelijk om omhoog te gaan maar ik heb vandaag geluk. Ik rijd met een taxi naar het startpunt voor de kabelbaan. Ik zou ook kunnen lopen maar dat is een te fikse onderneming voor vandaag. Omdat het zo’n mooi weer is, staan er enorme rijen te wachten. Ik dacht slim te zijn door al in het hotel een online kaartje te kopen maar veel tijdwinst boek ik er niet mee. Er zit niets anders op dan aan te sluiten en voetje voor voetje mee te hobbelen. Na drie kwartier stap ik in de cabine van de kabelbaan en ga ik mee omhoog. De cabine draait 360 graden terwijl we omhoog zoeven. Het uitzicht wordt met de seconde mooier.

Tafelberg, Kaapstad, vakantaseren

10 minuten later sta ik al bovenop de Tafelberg. Het uitzicht is geweldig. Ik zie Kaapstad beneden me liggen. Het beroemde voetbalstadion waar Nederland de finale verloor, de Waterfront, het mooie havengebied waar ik vanavond ga eten en de beroemde Lion’s head, een rots in de vorm van een leeuwenkop.

kaapstad3Prachtige vergezichten

In de verte zie ik ook Robbeneiland, waar Mandela jarenlang zat opgesloten. Ik loop wat verder en zie het schiereiland waar Cape Point en Kaap de Goede Hoop ergens moeten liggen. Het is zo helder dat ik vele kilometers ver kan kijken.

Kaapstad, tafelberg,vakantaseren

Ik loop een rondje over de rotsen en sta regelmatig stil om te genieten. Bij een kloof waag ik me op het randje voor de mooiste foto. Na een uurtje sluit ik weer in de rij aan voor de kabelbaan naar beneden want er staat nog meer op het programma. Dit was in ieder geval al meer dan de moeite waard.

Pinguïns in de stralende zon

Als ik beneden ben, komt na 10 minuten de Congolese taxichauffeur weer aanrijden. Hij biedt aan om me naar Kaap de Goede Hoop te brengen, voor een mooie prijs. Maar ik heb die ochtend in het hotel al een toertje geboekt omdat ik heel weinig tijd heb.

Terug bij het hotel is er nog net tijd voor een snelle lunch met mijn collega die nu ook meegaat. Het busje staat al te wachten. We pikken 10 andere toeristen op en we zijn op weg. We hebben een programma van ca. een halve dag met drie grote stops. De eerste stop is Simonstown, bekend van de grote kolonie Afrikaanse pinguïns.

De route erheen is prachtig. Langs de Atlantische kust rijden we langs mooie stadjes, indrukwekkende townships en spannende kustwegen. Ik zou overal willen stoppen om foto’s te maken maar daar is geen helaas tijd voor. We steken het schiereiland over en komen aan in Simonstown. We krijgen 3 kwartier om de pinguïnkolonie te bezoeken. Samen met mijn collega wandel ik naar de ingang van een soort dierentuin. We lopen door een stukje bos waar we allerlei flessen ingegraven zien die nesten vormen. Her en der spotten we ze al. Na een minuut of 5 komen we bij de zee en zien we honderden pinguïns. Wat een bizarre ervaring!

vakantaseren, citytrip, Kaapstad, simonstown, pinguins

Terwijl we ons insmeren met zonnecrème staan we naar pinguïns te kijken. Sommige waggelen de zee in om daarna onder te duiken. Honderd meter verderop is een platform in de volle zon waar horden toeristen zich staan te verdringen terwijl wij lekker rustig op een eigen terrasje staan.

pinguins, Simonstown, Kaapstad

kaapstad4

kaapstad5

Cape Point, 9635 km van Amsterdam

We rijden weer verder richting Cape Point. Dit ligt al in het Cape of Good Hope National Park. Onderweg zien we af en toe wat wilde dieren, een paar bavianen en een eland. Bij de parkeerplaats stoppen we. Er zijn 2 manieren om bij de vuurtorens op Cape Point te komen, via een speciaal treintje of gewoon lopen.

kaapstad8

Helaas is het treintje stuk dus wordt het lopen. Een half uur hiervoor liep ik nog te verbranden bij de pinguïns maar nu is het fris omdat het hier erg mistig is. In de verte doemt af en toe de vuurtoren in de mistflarden. Als ik boven ben, zie ik een stuk verder nog een andere vuurtoren liggen. Helaas is er niet voldoende tijd om daar ook heen te gaan. Het is een ruige plek, ik krijg af en toe een glimp te zien van Kaap de Goede Hoop.

Ik ben dol op dit soort plekken. Het is alsof je aan het eind van de wereld bent. Vanaf hier is het nog  9635 km naar Amsterdam.

Cape Point, Kaapstad, vakantaseren

Kaap de Goede Hoop

Als iedereen weer terug bij het busje is, rijden we door naar onze laatste bestemming: Kaap de Goede Hoop. Dit is voor mij een plek met een soort mythische bijklank. Al vanaf jongs af aan fantaseer ik over deze kaap. Het is het meest zuidwestelijke puntje van het continent Afrika. Een bezoek staat ook al jaren op mijn Vakantaseren bucket list. En eindelijk is het zover. Hier aangekomen wordt snel duidelijk wat iedereen hier doet; op de foto bij het bord. Het is een ander bord dan ik me kan herinneren van de foto’s. Nu het zover is, merk ik dat het me eigenlijk weinig doet. Misschien omdat het zo’n enorm toeristisch circus is.

kaapstad11

Kaapstad, citytrip

Maar natuurlijk wil ik toch ook even op de foto. Ik moet lang wachten voordat ik eindelijk aan de beurt ben en ik vraag aan een van de gidsen of ie een foto wil maken. Als bewijs dat ik er geweest ben.

vakantaseren, Kaap de Goede Hoop, Kaapstad

Mijn collega vindt het ook maar een gekkenhuis en heeft geen behoefte aan die  “unieke” foto. We stappen allemaal weer in en rijden terug richting Kaapstad. Het is een leuke en interessante tour geweest, mede door de gids/chauffeur die gelukkig ook nog humor heeft. We spotten nog wat bavianen families en snorren dan langs een andere route terug naar de stad. Deze tour is een ideale manier om in een uur of 5 een aantal highlights op het schiereiland ten zuiden van Kaapstad te zien.

Eten bij de Waterfront

We vragen de chauffeur of hij ons wil afzetten bij de Waterfront. Dit is een van de belangrijkste uitgaanscentra bij de haven van Kaapstad.. Een mooie plek om vanaf een terrasje met een lekker biertje en maaltijd te genieten van de zonsondergang en mooi uitzicht op de Tafelberg.

kaapstad13

Als je in Kaapstad bent, eet je natuurlijk vis! We bestellen een vis die we allebei niet thuis kunnen brengen en het resultaat valt gelukkig niet tegen. Onder het genot van een lekker koud biertje blikken we terug op een intensieve en mooie dag in Kaapstad. in 24 uur krijg je een goede indruk van deze bijzondere stad en de prachtige omgeving. Er is natuurlijk nog veel meer te zien dus ik zou je aanraden om zeker een paar dagen uit te trekken. Kaapstad is een baie mooie citytrip.

Praktisch

Tijdens mijn verblijf in Kaapstad zaten we in een hotel dat we via Booking.com hebben gevonden. Hotel on St. Georges ligt in het centrum van Kaapstad en is een redelijk middenklasse hotel. De kamers zijn basic maar schoon. De staf van de receptie is zeer behulpzaam. Ontbijt is inbegrepen maar wordt extern aangeboden in een restaurantje om de hoek. Het ontbijt is daar verder prima verzorgd. In de kamer waar ik zat was het heel rustig. Een nadeel vond ik wel dat de wifi op mijn kamer niet goed werkte.

Meer weten over prijzen en beschikbaarheid , kijk op: Hotel St. Georges Kaapstad op Bol.com

Het toertje dat we deden, hebben we geboekt via een speciale balie in de hotellobby.

Heb je meer tijd dan 24 uur, dan kun je natuurlijk nog veel meer doen in en om Kaapstad. Kijk hier voor 9 tips voor Wat te Doen in Kaapstad. In het artikel Tafelen in Kaapstad van Expedition Anywhere vind je leuke tips voor eten en drinken in de Kaapstad.

Verantwoording
Ik was in Zuid-Afrika voor een werkbezoek. In Kaapstad had ik een dag vrij en heb deze gelegenheid gebruikt om de stad en de omgeving te verkennen. Op eigen kosten, niets is gesponsord.