Gezinsvakantie,  limburg

Een weekendje in Midden-Limburg: I did it Meinweg (deel 1)

In de meivakantie breng ik samen met mijn gezin een weekend door in Midden-Limburg. We spreken af dat wij om de beurt de inhoud van een dag mogen invullen: de kinderen een dag en wij een dag. Wij kiezen voor een bezoek aan Nationaal Park de Meinweg bij Roermond: I did it Meinweg!

Meinweg, Limburg, vakantaseren

Wakker worden in vakantiepark “het Vosseven”

In de meivakantie ga ik samen met mijn gezin een weekendje naar Midden-Limburg. We hebben bedacht dat de kinderen een dag mogen bepalen wat we doen en wij vullen de andere dag in. We slapen in vakantiepark “‘t Vosseven” bij Stramproy.

Vosseven, Stramproy, Limburg

Als we ‘s morgens wakker worden, lijkt het een mooie dag te gaan worden. Vanuit mijn  bed hoor ik de vogeltjes fluiten en kijk ik zo het bos in.

vosseven, vakantaseren, Limburg

Ik heb er zin in. Wij hebben besloten om het Nationaal Park de Meinweg in de buurt van Roermond te gaan verkennen. Na het ontbijt vertrekken we. Om 11 uur hebben we een afspraak bij manege Venhof. We gaan eerst per koets het gebied in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit in een koets gereden heb en ik zie uit naar deze nieuwe ervaring.

Heidi uit Tirol

Bij de manege is een café en bij de bar meld ik ons aan. Buiten zitten de eerste wandelaars en fietsers al op het terras te genieten van het zonnetje. We zoeken Sylvana, ons koetsier. Ik vraag me af hoe een vrouwelijke koetsier eigenlijk heet? Ik kom er niet uit.

vakantaseren, Venhof, Meinweg

Even later komt Sylvana aangereden met de koets. Ik klim op de bok naast haar en de rest van het gezin klimt achterin. We gaan meteen op pad. De koets wordt voortgetrokken door Heidi. Heidi is een halflinger uit Tirol.

Het wordt een leuke rit. Op dit tijdstip is het nog niet zo druk en Heidi heeft er merkbaar zin in. De Meinweg is zo te zien een zeer afwisselend natuurgebied met vennetjes, bos en heide.  Het is leuk om dit gebied op deze manier te beleven.

Venhof, Meinweg, vakantaseren

In een rustig tempo en gezellig kletsend met Sylvana leggen we ongemerkt een aardig afstandje af. Net voor het eindje zie ik in het bos een bordje hangen. Daarop staat: Boshut links, Venhof koffie met vlaai rechts. Je raadt het al, we slaan rechts af…

Na een aangenaam uur, rijden we weer het terrein van de manege op. Ik bedank Sylvana voor de leuke koetsrit en we lopen naar het café. Er is nog plek op het terras en we bestellen koffie en heerlijke vlaai. We zijn immers in Limburg.

We krijgen enorme stukken en hoeven ons voorlopig niet druk te maken over lunch! Lekker op zijn Limburgs genieten.

Venhof, Meinweg, vakantaseren

Wandelen naar het Elfenmeer

Aangezien we afgesproken hebben met de kinderen dat wij vandaag mogen kiezen wat we doen, gaan we wandelen. De Meinweg leent zich voor mooie wandelingen door een gevarieerd landschap.

Meinweg, vakantaseren, Limburg

Bij het bezoekerscentrum vragen we tips en 1 van de vrijwilligers laat ons diverse mogelijkheden zien. Samen met hem creëren we een eigen route richting het Elfenmeer. Die is ongeveer 9 kilometer.

vakantaseren, Meinweg, Limburg

In het begin komen we wel wat mensen tegen maar als we van de hoofdroute afgaan, wordt dat steeds minder. Wat is dit een prachtig gebied. We lopen over de  heide, langs vennetjes en door het bos. Het is soms heuvelachtig waardoor we onderweg mooie uitzichten hebben. Ik geniet met volle teugen. We wonen in de Randstad en ik mis dit soort landschappen in mijn directe woonomgeving. Na een dik uur lopen, komen we bij het Elfenmeer. We zitten niet ver van de grens en ik maak een praatje met een paar Duitsers die vanuit een andere ingang in Duitsland zijn gekomen. Je kunt hier echt uren dwalen zonder een weg te kruisen.

Elfenmeer, Limburg, Meinweg, vakantaseren

We gaan op een bankje zitten en laten het zonnetje zijn werk doen. Na de pauze lopen we via een andere route weer terug naar de parkeerplaats. Het is best een flinke wandeling maar de kinderen klagen nergens over.

vakantaseren, Meinweg, Limburg

Het is een goed idee geweest om af te spreken dat we allebei een dag mogen invullen. Daardoor hebben we allemaal het idee dat we onze zin krijgen!

Bij een mooi vennetje gaan we nog een keer op een bankje zitten. Ik maak een paar mooie foto’s van onze dochter en jongste zoon. Ze zitten zo mooi samen op een vlondertje aan de waterkant.

Meinweg, Limburg, vakantaseren

Mijn dochter loopt alvast weer verder in haar eentje. Wij volgen even later. Ruim 2,5 uur na ons vertrek, komen we terug bij de auto. Mijn dochter zegt tegen me dat ze het prettig vond om even alleen te lopen, want ze hoorde alle vogels.

Ik vond het leuk om alleen te lopen want ik kon alle vogels horen.

“I did it Meinweg”

We rijden terug naar het bezoekerscentrum bij de Boshut.

boshut, Meinweg, vakantaseren

Daar zit ook een café-restaurant en hier drinken we nog wat voordat we terug gaan naar vakantiepark ‘t Vosseven. Vandaag hebben we echt genoten van Nationaal Park de Meinweg. De hele dag heb ik al het liedje van Sinatra in mijn hoofd en natuurlijk maak ik daar mijn eigen variant op: “I did it Meinweg”.

I did it Meinweg!

Op beversafari in België

Terug in Stramproy doen we boodschappen en eten we in de bungalow op het vakantiepark. Het is lekker weer en we besluiten om een avondwandeling te maken in de omgeving. We hebben gehoord dat hier bevers in de buurt zitten en dat lijkt een mooi doel. Onze jongste zoon heeft zin in deze beversafari. We gaan met zijn drieën op pad en lopen richting de grens. Binnen 10 minuten staan we al in België. We belanden in een moerasachtig gebied en lopen langs een vliet.

Vosseven, Stramproy, vakantaseren

Al snel vinden we sporen van bevers. Bomen zijn kaalgevreten aan de onderkant. We zien ook plekken aan de oever waar bevers in en uit het water gaan. Op diverse plekken zien we zelfs beverdammen. Het is duidelijk: hier zitten er heel wat. We proberen stil te zijn en mijn jongste denkt de hele tijd dat hij ze ziet. Het is een spannende tocht. Uiteindelijk zien we geen enkele bever maar het is een prachtige avondwandeling.

Moe maar voldaan keren we net voor zonsondergang terug naar onze bungalow.

vakantaseren, Vosseven, Limburg

Wat was dit een prachtige dag! De volgende dag mogen de kinderen invullen. Hoe dat uitpakt, lees je binnenkort in deel 2!

Ben jij wel eens in dit mooie natuurgebied de Meinweg geweest?

Praktisch

Vosseven, Limburg, Belvilla, Stramproy

Tijdens ons weekend in Midden-Limburg verblijven we op Vakantiepark ‘t Vosseven. Onze bungalow is te huur via Belvilla  (Bungalows op Vosseven bij Belvilla). Meer informatie over het park vind je ook op de Website van ‘t Vosseven.

‘t Vosseven is een vakantiepark met verschillende soorten woningen. Wij zaten in een prachtige 6 persoonsbungalow die pas net anderhalf jaar oud is.

Vosseven, Limburg, Stramproy

Er zijn tevens 4 persoonsbungalows met sauna. Daarnaast zijn er ook woningen die wat ouder zijn. Dit is echt een park voor rustzoekers. Verwacht geen zwembaden en grootschalige parkvoorzieningen.

Vosseven, Limburg, Stramproy. Belvilla

Het ligt prachtig in een bosrijke omgeving aan een ven en is een perfecte uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. Er is een restaurant dat tegen het park ligt. Bij de receptie kun je broodjes bestellen. Vanaf het park kun je direct in de omgeving mooie wandelingen maken. Wij waren aangenaam verrast door dit groene park dat we nog niet kenden.

De koetsrit wordt verzorgd door Rijstal Venhof. Hier is tevens een café-restaurant met heerlijke Limburgse vlaai. Meer info over koetsritten, paardrijden etc. kun je vinden via hun facebookpagina (de website is momenteel onder constructie) Facebookpagina Rijstal Venhof

Het bezoekerscentrum van Nationaal Park de Meinweg bevindt zich in de Boshut. Kijk hier voor meer info: Bezoekerscentrum de Meinweg.

Verantwoording
Dit artikel is het eerste deel van tweedelige serie over een weekendje in Midden-Limburg. Dit weekend is gebaseerd op een samenwerking van Vakantaseren met VVV Midden-Limburg. Dit artikel is een weerslag van onze eigen ervaringen. Het programma werd grotendeels verzorgd en aangeboden door VVV Midden-Limburg en de diverse ondernemers. Alle verantwoordelijkheid voor wat er dit artikel staat berust bij mij. Het copyright van de foto’s berust ook bij mij en gebruik is alleen toegestaan na toestemming.