Actief,  Gezinsvakantie,  Italie,  outdoor,  Pharos Reizen,  SNP

Dappere daden in de Aosta-vallei, een actieve gezinsvakantie in de bergen van Italië

In het voorjaar van 2016 ga ik op zoek naar een actieve gezinsvakantie in de bergen van Italië. Ik kom uit bij een buitensportweek in de Aosta vallei in Italië. Op het programma staan klimmen, raften, bivak en een via ferrata. Dat is precies waar we naar op zoek zijn.

Op zoek naar een actieve gezinsvakantie in Italië

Eerder nam ik jullie mee op mijn zoektocht naar een actieve gezinsvakantie. Ik schreef er dit verhaal over: Op zoek naar een actieve gezinsvakantie.

Onze keus valt uiteindelijk op een actieve gezinsvakantie in de bergen van Italië, in de Alpen. Deze reis wordt tegenwoordig aangeboden door de ANWB. (update 2022) Toen wij gingen was dat nog met Pharos Reizen.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

In de laatste week van juli is het zover. Na 2 heerlijke weken in Toscane en Elba rijden we richting de Aosta vallei. We worden rond een uur of 6 verwacht op camping Grand Combin in Valpelline voor een kennismakingsdiner met de instructeurs en de rest van de groep. Het is een flinke rit vanaf Elba maar we komen mooi op tijd aan.  We hebben deze reis samen met vrienden geboekt en het is leuk om hen weer terug te zien. We krijgen een ingerichte tent toegewezen en beginnen onze spullen uit te laden. We staan met de hele Pharos groep op een apart veldje aan de rand van de camping. Het is even wennen voor ons. De tenten staan best wel dicht op elkaar terwijl we de 2 weken ervoor zeeën van ruimte hadden. Daarnaast staan we vlakbij een waterkrachtcentrale die een brommend geluid maakt.

Actieve gezinsvakantie in de bergen van Italië; het programma van dag tot dag

Nadat we ons geïnstalleerd hebben, is het tijd voor het kennismakingsdiner. We schudden vele handen en proberen alle nieuwe namen te onthouden. Naast de groep van Pharos, schuift ook de SNP groep aan bij het welkomstdiner. De instructeurs van Buffel Outdoor die het programma deze week verzorgen, stellen zich voor en lichten het programma toe. Daarna gaan we met zijn allen eten. Het is even inschikken met zo’n grote groep maar uiteindelijk heeft iedereen een plekje en te eten. Het wordt een gezellige avond.

Klimmen

Op zondag hebben we het eerste programma-onderdeel. Vanwege de groepsgrootte zijn we in verschillende subgroepen in gedeeld. Mijn vrouw is aan haar voet geblesseerd geraakt in Elba en we vragen daarom of ik met de kinderen vandaag kan klimmen i.p.v. raften zodat mijn vrouw nog een dag rust kan nemen. Dat kan, maar dan moeten we wel met de SNP-groep mee. Wat mij betreft geen probleem.

De volgende ochtend staan we klaar om te vertrekken maar dan blijkt dat de klimwand niet bereikbaar is. Er staat een hele kudde koeien die niet weg wil! Geen beren op de weg, maar koeien dus. De instructeurs besluiten te wachten. Een paar uur later kunnen we wel op pad. We rijden in colonne naar de klimwand. Het is stralend weer. Na een korte uitleg over hoe we moeten zekeren kunnen we aan de slag. Een paar uur lang zijn we bezig. Ik sta ervan te kijken met welk gemak mijn oudste 2 kinderen dit kunnen. Mijn oudste zoon bijv. slaagt er in om op alle routes boven te komen. Ik red dat niet maar ben blij verrast dat ik ook een paar keer aardig hoog komt.  De SNP groep vindt het ook geen probleem dat wij met hen mee zijn en het wordt een leuke middag.

Bivak

De volgende dag staat het bivak op het programma. Een bivak is een overnachting ergens in het wild. Slapen onder een zeiltje, toilet in het wild en al het eten moeten we zelf meenemen in een rugzak. Dit is voor ons de eerste keer dat we dit gaan doen. Mijn vrouw gaat het ook proberen ondanks haar blessure. We rijden met de hele Pharos groep naar het eind van de vallei en parkeren daar de auto. We slingeren de rugzak om en wandelen in een paar uur naar onze bivakplaats. Het is een mooie tocht langs een stuwmeer met azuurblauw water. Mijn vrouw houdt het goed vol en het lijkt erop dat ze het gaat redden. Na een stevige wandeling met bepakking maken we een stop bij een berghut. Nog een laatste versnapering en dan lopen we in 1 keer doen naar de overnachtingsplaats.

Daar aangekomen worden de taken verdeeld, lekker traditioneel. De vrouwen gaan koken, de kinderen hout sprokkelen en de mannen moeten de bivak in orde maken. Met zeil en touwtjes maken we een geïmproviseerde slaapplek voor ca. 50 mensen. De meesten van ons hebben geen survival ervaring maar we slagen er in een mooie overkapping te fabriceren. Het is weliswaar geen 5 sterren hotel maar we liggen tenminste droog mocht het gaan regenen.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

We zitten hier op een prachtige plek met uitzicht op de gletsjers en het stuwmeer. We genieten van een mooie zonsondergang in de bergen. Hier doen we het voor! Af en toe jagen we wat nieuwsgierige koeien weg maar dat is onderdeel van de ervaring.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNPSlapen onder de sterrenhemel

Inmiddels is het eten ook klaar en bij het kampvuur eten we onze maaltijdsoep. Het wordt een gezellige avond. Gelukkig hadden we ook nog een beetje wijn in de rugzak meegenomen. Als het bedtijd is, besluiten alle kinderen dat ze in de open lucht willen slapen. Wij trekken ons terug in de bivak. Goed slapen doen we niet echt maar we komen de nacht wel door. De volgende ochtend blijkt dat ook de kinderen niet al te best geslapen hebben. Het was koud en heeft blijkbaar ook nog even gemiezerd. Ze hebben wel de sterrenhemel gezien en ik ben een beetje jaloers dat ik ook niet buiten ben gaan liggen.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

Na een ontbijt met lekkere tosti’s pakken we alles weer in en lopen dezelfde route terug. Bij de berghut drinken we een kop koffie en gaan weer op pad. Mevrouw vakantaseren is al vooruit gelopen. Ik ben trots op mijn vrouw die  dit toch maar mooi gedaan heeft met haar blessure. Ze is zelf ook blij dat ze besloten heeft mee te gaan. Het alternatief was dat ze in haar eentje op de camping was achtergebleven.

Raften

Als we op de camping terugkomen, hebben we een paar uur rust voor ons volgende programma-onderdeel: Raften. Omdat we het klimmen en raften geruild hebben, moeten we dat vandaag doen. Ook nu gaan we weer met de SNP-groep op pad. Dit keer is het best een stukje rijden maar ook vandaag is het gelukkig weer goed weer. Onderweg zien we de rivier waar over heen zullen gaan. Hij stroomt goed zo te zien.

We trekken de neopreen pakken aan en een van de de instructeurs geeft uitleg. Daarna sjouwen we met 2 boten richting het water. Dat is al een flinke klus op zich! Als we uiteindelijk met de boten in het water liggen, krijgen we de laatste instructies. De kapitein is de baas! Dan gaan we op pad. Dit water is inderdaad een stuk levendiger dan de vorige keer toen ik in Frankrijk ging raften. Continu moeten we bijsturen en regelmatig plonst het water in de boot. Het is wel echt kicken en veel te snel naar mijn zin zijn we al bij het eindpunt. We zijn erin geslaagd om de boot niet om te laten slaan. Van vermoeidheid van de bivak heb ik niets gemerkt. De adrenaline voorkomt dat wel!

Via ferrata

De laatste activiteit op ons programma is de zogenaamde via ferrata, letterlijk de stalen weg. Het is een combinatie van wandelen en klimmen waarbij je de hele tijd gezekerd bent aan een stalen kabel. De via ferrata startplek is ook een flink stuk rijden, een prachtige route door de Italiaanse Alpen. Deze activiteit doen we wel weer samen met een deel van de Pharos-groep. Na een korte uitleg gaan we op pad.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

Het is een leuke tocht met onderweg mooie uitzichten op de vallei waar we zijn. Je hebt veel tijd om rond te kijken omdat je vaak moet wachten op de persoon voor je. Op 1 punt in de route is een soort overhang waar je even al je krachten moet gebruiken. Maar verder is de hele route goed te doen voor beginners zoals wij.

Keuze programma

Het programma dat wij hebben geboekt zit er op. Er is nog de mogelijkheid om ter plaatse een programma-onderdeel bij te boeken. De SNP-groep heeft bijv. canyoning ipv via ferrata en kan dat laatste nog extra doen. Bij de Pharos-groep is dat juist andersom. Maar er zijn maar een beperkt aantal plekken. Wij zijn te laat en besluiten dat we er een rustdag van maken. Met een ander gezin van onze groep gaan we naar meertje in de buurt en maken we er een gezellige middag van.

De allerlaatste dag heeft iedereen vrij en is er nog een afscheids-bbq gepland. Bij mij kriebelt het en ik besluit nog een stevige wandeling te maken als afsluiting van deze leuke week en van de zomervakantie. De bergen zijn hier zo mooi dat ik dat van dichtbij wil zien. Ik rijd helemaal omhoog naar een hoogte van 2000 meter en parkeer daar de auto. Van daaruit wil ik naar een col lopen. De klim is pittiger dan ik dacht. Ik had me even vergist in het effect van de hoogte. Hijgend als een karrenpaard sjok ik omhoog. Halverwege twijfel ik of ik door moet gaan. Ik hak de knoop door en vervolg mijn wandeling. Na een paar uur kom ik op de Col de Champillon en ben superblij dat ik het heb gedaan.

Vakantaseren, Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

Wat een geweldig uitzicht op deze plek. Ik zie zelfs Mont Blanc liggen. De terugtocht gaat een stuk vlotter.

Dappere daden, Aosta, actieve, gezinsvakantie, Pharos, SNP

We sluiten de week af met een gezellige barbecue waar beide groepen weer aan deel kunnen nemen. We kijken terug op een geslaagde week met leuke activiteiten, professionele instructeurs, goed weer en een aardige groep. De bergachtige omgeving van Valpelline is prachtig. Hier gaan we zeker nog een keer terugkomen.

Praktisch

Deze buitensportweek is erg geschikt voor gezinnen met kinderen vanaf 8 jaar. Onze kinderen vinden het leuk om dit soort activiteiten te doen en komen leeftijdsgenoten tegen met wie ze een leuke week beleven. Ik kijk zelf ook terug op een geslaagde week. Iets meer ruimte rondom onze tent en een andere locatie op de camping zou prettig zijn geweest. Ook vind ik de groep tijdens onze reis wel groot.

We boekten onze actieve gezinsvakantie destijds bij Pharos Reizen.  Tegenwoordig verzorgt de ANWB (update 2022) de reis Dappere daden in de Aosta-vallei. De reis wordt door SNP aangeboden als Multi-activity in de Aosta

Er zijn een paar overeenkomsten en verschillen tussen beide reizen.

Belangrijkste overeenkomsten zijn;

• de reis wordt door dezelfde instructeurs van Buffel Outdoor uitgevoerd
  • bij beide reizen overnacht je in ingerichte tenten
  • het programma is grotendeels hetzelfde
  • er zijn een aantal gezamenlijke onderdelen zoals het welkomstdiner en de afscheid barbecue

De belangrijkste verschillen zijn:

• de groepsgrootte (SNP heeft als max. 24 mensen, bij Pharos waren we met ca. 50 mensen)
  • beide groepen staan op verschillende plekken op de camping
  • er is een verschil in het programma. SNP heeft de activiteit “canyoning” er standaard inzitten, bij Pharos is “via ferrata” een standaard activiteit
  • er is een prijsverschil, Pharos is goedkoper

Tijdens onze reis was er nog een verschil. De SNP-groep zat op een andere plek op de camping met meer ruimte in vergelijking met de Pharos-groep. Ik heb overigens gezien dat zowel Pharos als SNP in 2017 met deze reis naar een andere camping in de Aosta vallei gaan. Pharos gaat naar camping Lac Lexert in Bionaz. Ook de SNP verhuist mee.

Verantwoording
Ik heb deze reis op eigen gelegenheid en eigen kosten gemaakt. Dit artikel is op eigen initiatief en onder eigen verantwoordelijkheid gemaakt. Ik maak af en toe gebruik van zogenaamde affiliate links. Als iemand via zo’n link een reis boekt, krijg ik daar een kleine provisie van. Dit gaat niet ten koste van de prijs die de klant betaalt. Het copyright van de foto’s in dit artikel berust bij mij. De foto van mij en mijn kinderen tijdens het raften is door Frank Bouwmeester gemaakt en heb ik met zijn toestemming gebruikt voor dit artikel.