Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren
duurzaam vakantaseren,  Geen categorie

7 lessen van mijn allereerste ervaring met een elektrische auto

Het staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, een keertje zelf ervaren hoe het is om met een elektrische auto te rijden. In de voorjaarsvakantie ga ik een week op pad met een elektrische Citroën E-Berlingo. In dit artikel deel ik mijn ervaringen en eindig ik met 7 lessen voor het rijden met een elektrische auto.

Op pad met een elektrische auto: de Citroën E-Berlingo Multispace

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Al weer 10 jaar geleden heb ik mijn auto verkocht. Sinds die tijd huren we er 1 als we hem nodig hebben voor een weekendje weg of vakantie. Ik overweeg af en toe om een nieuwe auto aan te schaffen. Een elektrische auto lijkt dan vanuit milieu-overwegingen een logische keuze. Maar hoe is het eigenlijk om met een elektrische auto te rijden? Ik besluit om het uit te proberen en mijn ervaringen te delen. Van Citroën mag ik een week lang een E-Berlingo Multispace uittesten. Ik haal hem op in Amsterdam en krijg een korte uitleg. Het belangrijkste verschil met een benzine-auto zit hem in het opladen. Ik heb nog 85 kilometer op de teller zijn dus daarmee kan ik wel thuis komen.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Alle begin is moeilijk

Na mijn werk rijd ik naar huis en zet de auto bij een oplaadpaal in de buurt. Het is een fluitje van een cent om hem aan te sluiten. Ik swipe het pasje dat ik meekreeg langs de scanner en hij begint te laden.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

We gaan een weekendje naar een vakantiepark op de Veluwe. Dat ligt op ongeveer 125 kilometer van ons huis. Dat betekent dat we onderweg tijd moeten inruimen om een keer op te laden. Een paar uur later haal ik de auto om op om onze spullen in te laden. Het bereik is nu 85 km. Eerste les: opladen bij een gewone laadpaal kost meer tijd dan ik had gedacht.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

We laden onze spullen in en vertrekken. De auto trekt goed op, ook met volle bepakking en 5 mensen. Het rijgedrag is prettig. Er is veel bagageruimte dus zelfs de gitaar van mijn zoon past er dit keer in.

Les: Plan je oplaadpunten voor vertrek

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Voor vertrek heb ik een App gedownload waarop alle Fastned-snellaadpunten te vinden zijn. Deze App zal voor ons de komende week nog belangrijker blijken te zijn dan de gewone navigatie. We besluiten om via Amsterdam te rijden en dan de A1 richting Apeldoorn. We zullen zeker nog 1 x extra moeten laden want het is wel belangrijk om een marge van 30 km over te houden.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Onderweg naar Amsterdam willen we opladen. Het Fastned laadstation blijkt aan de andere kant van de snelweg te liggen! We nemen de afslag en draaien om. We steken de snelllaadkabel erin en wachten. Volgens de computer zal het ongeveer 20/25 minuten duren. Bij de Fastned snellaadstations kun je in deze tijd tot 80% van de capaciteit van je accu laden.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Het laden stopt automatisch.Het bereik is niet voldoende voor de rit die we in gedachten hadden dus we kiezen een alternatieve route. We keren om en onderweg moeten we nog een paar keer opladen. Kortom, deze reis duurt een flink stuk langer dan we hadden gedacht. Ik zie het als een leerzame ervaring, dit hoort bij het rijden in een elektrische auto. Alle begin is moeilijk.

Herinneringen aan het Noorderlicht

vakantaseren, lofoten, noorderlicht

Als we onderweg weer staan op te laden, denken we terug aan onze trip naar de Lofoten. Daar zaten we vaak ook in de auto te wachten op het Noorderlicht, met een dekentje over ons heen. Om stroom te besparen hebben we de verwarming uitgezet. De rit is een gezellig avontuur, ook omdat we geen haast hebben. We leren in ieder geval al 4 belangrijke lessen van deze eerste rit: zorg dat je auto volledig opgeladen is voor vertrek bij een langere rit, weet waar de Fastned snellaadstations zijn en plan je route naar je bestemming vooraf. O ja, en niet onbelangrijk, neem in de winter iets warms mee als je moet wachten tijdens het opladen.

Opladen bij vakantiepark

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Na een zeer leerzame rit, arriveren we bij vakantiepark De Zanding. Het is al laat maar gelukkig is er nog iemand van de receptie. Na het uitladen van de auto, zet ik hem bij 1 van de 2 laadpalen.

vakantaseren, Droomparken, De Zanding

Dit keer wil ik hem graag helemaal opladen. Het weekendje op de Veluwe gebruiken we ook om zelf helemaal weer op te laden. Het is prachtig weer en we genieten van de mooie natuur in de omgeving van het park.

vakantaseren, Droomparken, De Zanding
vakantaseren, Droomparken, De Zanding
vakantaseren, Droomparken, De Zanding

Op zaterdagmiddag krijgen we vrienden op bezoek. Ze zijn erg geïnteresseerd in hoe het er onder motorkap uit ziet.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Ik eigenlijk ook. Heel anders dan bij een benzine-auto. Een van mijn vrienden heeft veel verstand van techniek en legt ons uit wat we allemaal zien. Weer wat geleerd!

Ideale gezinsauto met groter bereik

De E-Berlingo Multispace blijkt een ideale gezinsauto. Er is meer dan genoeg ruimte voor bagage en onze 3 kinderen hebben achterin veel beenruimte en allemaal een eigen stoel.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Dat wordt steeds belangrijker naarmate ze ouder worden. Ook tijdens het boodschappen doen ervaren we het gemak van veel ruimte. De kinderen genieten van het pittige optrekken terwijl je nauwelijks bijna iets hoort.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Een punt van aandacht vind ik de maximale actieradius van 130 km. Dit is voor langere afstanden niet voldoende. Uit onderzoek is weliswaar gebleken dat de meeste mensen per dag niet meer dan 100 km afleggen maar toch ervaren we onderweg de beperkingen van deze actieradius. Deze E-Berlingo met een groter bereik zou al snel een goeie kanshebber zijn als onze nieuwe gezinsauto!

Voorspoedige terugreis

Op maandag zit dit heerlijke weekend erop en gaan we weer naar huis. Dit keer zijn we voorbereid. De auto is opgeladen en heeft nu een bereik van 120 km. Onderweg moeten we 2 x opladen voordat we thuis zijn. Het is heerlijk weer dus we doen het op ons gemak. Ook dat is een les. Bij het rijden met een elektrische auto moet je leren onthaasten.

Zuiniger rijgedrag

Een andere les die ik leer is dat je meteen ziet wat het effect is van je rijgedrag. Als je even flink optrekt of inhaalt, heeft dat effect op je verbruik. Hetzelfde geldt voor hard rijden. Ook de airco en de verwarming hebben invloed. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die gewend zijn om elektrisch te rijden daarna ook zuiniger rijgedrag overnemen in een benzine-auto.

Laatste rit naar Museum Voorlinden

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Als we weer thuis zijn, laad ik de auto op in de buurt. Daarna gebruik ik hem een paar dagen niet omdat ik met de trein naar mijn werk ga. Graag wil ik nog een keer naar zee maar het weer werkt helaas niet mee. We kiezen voor een alternatief binnenprogramma: Museum Voorlinden.

Elektrische auto, Citroen E-Berlingo, duurzaam vakantaseren

Het wordt een inspirerend bezoek. De dag erna lever ik de auto weer in bij Citroën en kijk ik terug op een zeer leerzame ervaring.

7 lessen van mijn allereerste ervaring met een elektrische auto

Ik heb in deze week veel geleerd van mijn eerste ervaring met een elektrische auto.

  1. Zorg altijd dat je accu volledig is opgeladen als je een langere rit moet maken. Opladen bij een gewone laadpaal of via het lichtnet kost veel tijd.
  2. Download de gratis Fastned App zodat je weet waar alle snellaadstations zijn. Een andere handige gratis App is die van NewMotion waarop je alle gewone oplaadpunten kunt terugvinden.
  3. Plan je route vooraf en bedenk waar je onderweg kunt opladen. Houd rekening met een marge van ca. 30 km. Op de App kun je zien aan welke kant van de snelweg het Fastned laadpunt ligt.
  4. Leer van je rijgedrag: zuiniger rijgedrag bespaart stroom en geeft je dus meer actieradius.
  5. Onthaast: voor een langere rit moet je onderweg tijd inbouwen om te kunnen opladen. Reken op 20/25 minuten voor een oplaadstop bij een snellaad station van Fastned. File? Geen nood, want tijdens het filerijden laadt de auto op!
  6. Neem in de winter een dekentje mee omdat je stroom kunt besparen door de verwarming uit te zetten
  7. Realiseer je dat je goed bezig bent als je een elektrische auto rijdt, zeker als de stroom die je gebruikt groen is opgewekt. Je stoot immers geen CO2 meer uit!
Zonnepanelen op het dak

Samenwerking met Citroën

Voor dit artikel ben ik een samenwerking aangegaan met Citroën. In dit verhaal vind je mijn eerlijke mening op basis van een ervaring van een week lang rijden met een E-Berlingo Multispace Feel. Het copyright van alle foto’s berust bij mij.

2 reacties

  • GoNex

    Dus je zegt eigenlijk dat elke rit extra tijd en voorbereiding vraagt. Dat zodra je een iets langer ritje moet maken, je zo maar een half uur tot een uur extra kwijt bent (plus bijkomende kosten van snelladen). Dat je als je onverwacht om moet rijden zo maar eens een probleem zou kunnen hebben. Dat je op comfort en flexibiliteit inboet omdat je bij elke inhaalactie of het aanzetten van de kachel op je actieradius moet letten.

    En dan is het goede nieuws is dat je misschien, via een ingewikkelde omweg, minder CO2 uit je eigen auto uitstoot, in de hoop dat de elektriciteit die je in de auto stopt schoon is opgewekt?

    Ik ben overtuigd 🙂

    Werkt voor stadstaxi’s, bezorgdiensten en andere soorten vervoer die de hele dag in/rond drukke gebieden rondrijden met korte ritjes. Maar iedereen die nu zo’n Tesla 3 rijdt of zo hoor ik over niks anders dan range anxiety. “Nee, ik moet op tijd weg, en ik kan niks meenemen, anders kan ik straks niet meer opladen.”

    • vakantaseren

      Het is wennen dat geef ik toe. Na deze eerste ervaring vorig jaar heb ik onlangs een andere ervaring gehad met een Kona. Met een bereik van 450 km is dat al een stuk aangenamer. Die auto is me goed bevallen. Over de eerste auto schrijf ik in het artikel ook de actieradius te weinig is als je hem niet als stadsauto gebruikt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.