Actief,  avontuurlijk,  dagtrip,  Gezinsvakantie,  hostel,  hotel,  Stayokay,  wandelen

Prachtig designhostel in het midden van het land

Kennen jullie Stayokay al? Stayokay heeft 24 hostels verspreid over het land. Het is de moderne variant van de jeugdherberg. Een van de mooiste is Stayokay Soest. Dit prachtige designhostel ligt vlakbij het natuurgebied de Soesterduinen, een perfecte bestemming voor de familie Vakantaseren.

Met de trein goed bereikbaar

Gezien onze vele binnenlandse uitstapjes zou je het misschien niet verwachten, maar de familie Vakantaseren heeft geen eigen auto. Soms huren we er 1 voor een weekend, maar vaak gaan we ook gewoon met de trein. We testen graag bestemmingen die met het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. Eind maart vertrokken we daarom met de trein richting Soest naar de Stayokay. Ik had via social media veel positieve indrukken voorbij zien komen en wilde dat wel eens met eigen ogen zien. Stayokay Soest is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Je stapt uit bij station Soest-Zuid en binnen 5-10  minuten lopen sta je bij de receptie.

stayokay 7

Modern designhotel

De ligging van dit desighostel is bijzonder. Het ligt in een bosrijke omgeving op een flink eigen terrein en op loopafstand van het prachtige natuurgebied de Soesterduinen. Het hotel zelf is het resultaat van een bijzonder ontwerp. Heel vroeger was dit een school. Naast de school stond de woning van de hoofdmeester. In 2012 is de hele Stayokay drastisch verbouwd en het resultaat mag er wezen. Het is nu een bijzonder designhotel dat de historie prettig combineert met een moderne inrichting. Tussen de oude school en het huis van de schoolmeester zit een moderne vleugel waar het restaurant zit. Achter de oude school bevinden zich de andere kamers en een paar zalen.

stayokay 9

We waren aangenaam verrast toen we naar binnen liepen. Veel licht, prachtige lampen, een moderne en frisse uitstraling. Wij kregen een familiekamer in de oude woning van het schoolhoofd. Een kamer met eigen sanitair.  Het zag er piekfijn uit.

stayokay 10

stayokay 2

stayokay 6

Soeterduinen en het Nationaal Militair Museum

Na het inchecken zochten we een oranje huurfiets uit en gingen snel op pad.

stayokay13

Het weer was gelukkig veel beter dan de voorspellingen en even later reden we door het bos bij de Soesterduinen. Sharon van de receptie had ons getipt om een tochtje te maken rondom dit natuurgebied. Al snel stond ik bij een opgang van de zandduinen.

stayokay 8

Wat een prachtig gebied. Zodra hier de zon schijnt, is het meteen aangenaam door de reflectie werking van het zand. We stapten weer op en vervolgden onze tocht.

stayokay 5

De route was eenvoudig te vinden dankzij de knooppunten onderweg. Dit zijn borden met cijfers die makkelijk terug te vinden zijn op een kaart.

stayokay 11

Onderweg passeerde ik een prachtige laan waar ik afstapte om een foto te maken.

stayokay 4

Na een tijdje fietsen, arriveerden we  bij het voormalig militair vliegveld Soesterberg. Hier bleek onlangs het Nationaal Militair Museum geopend te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat me dit totaal ontgaan was. Maar wat een prachtig museum! Helaas waren we te laat om echt naar binnen te gaan maar we konden nog wel snel in de uitkijktoren.

stayokay12

In dit militaire museum staat allerlei materieel dat door het Nederlandse leger is gebruikt. Van tanks tot vliegtuigen, van jeeps tot helikopters. Zeker een plek om terug te komen. Leuk voor een familieweekend bijv.

stayokay 3

We fietsen verder langs oude munitieopslagplaatsen en landingsbanen. Wat een prachtige tocht. Na een paar uur fietsen zonder een druppel regen, kwamen we terug bij de Soesterduinen. Een heerlijke plek voor een pauze. Inmiddels was het daar vanwege het late tijdstip al een stuk rustiger. We genoten van het voorjaarszonnetje.

stayokay 1

Etenstijd

Sharon van de receptie had ons bij het inchecken geadviseerd om tijdig te gaan eten voordat de groep Duitse voetbalmeiden aan de beurt was. Een goede tip! Rond half 7 gingen we aan tafel. Het eten in deze Stayokay wordt via een buffet geserveerd dus je kunt zelf opscheppen. Ik vond het heerlijk om een keer niet zelf te hoeven koken. Het eten smaakte bovendien uitstekend. Zelfs mijn meestal nogal kieskeurige zonen smulden ervan en gingen nog een keertje opscheppen.

Chillen in de vide

Na het eten hadden de kinderen geen zin meer om naar buiten te gaan. Mijn vrouw en ik wilden nog even terug naar de zandduinen voor een avondwandeling. Daar was het nu helemaal stil geworden op een enkele wandelaar na. Maar wellicht had dat ook te maken met de voorspelde regen!  Op het moment dat we het zand betraden, begon het te regenen. Eerst nog zachtjes maar al snel viel het met bakken uit de lucht. Gelukkig had ik een paraplu mee en liepen we snel weer terug naar de Stayokay.

De kinderen zaten daar lekker te “chillen” in de vide. Wij sloten bij hen aan. Een beetje kletsen, lezen en een heerlijk Belgisch biertje. Een lekker rustig avondje na een actieve dag.

Het zit er al weer op

Na een perfect ontbijtje in het restaurant, zat het er helaas al weer op. 1 nachtje was toch eigenlijk te kort. Misschien hadden we er toch beter aan gedaan 2 nachten te blijven maar werk en school stonden weer op de agenda de volgende dag.

Ons verblijf in dit prachtige design hostel is ons erg goed bevallen. De centrale ligging in het land, vlakbij een NS-station en prachtige natuur is perfect. We hebben er heerlijk gefietst, gegeten, gekletst, geslapen en genoten. Wat wil je nog meer? Wat de familie Vakantaseren betreft, is de Stayokay Soest zeker een aanrader om eens een keer naar toe te gaan!

Ben jij wel eens bij een Stayokay geweest en zo ja wat was jouw ervaring?

Zowel groepen als gezinnen

Dit hostel is ingericht voor zowel groepen als individuele gezinnen. 5 minuten nadat wij aankwamen, arriveerde bijv. een bus met Duitse meisjes voor een voetbaltoernooi in de buurt. Vooral doordeweeks ontvangt het hotel groepen. Er zijn diverse zalen voor conferenties en bijeenkomsten. De infrastructuur van het hostel is ingericht op groepen en individuele gezinnen. Zowel tijdens het avondeten als bij het ontbijt kunnen grote groepen mensen in een korte tijd eten. Het is ook mogelijk tegen betaling een lunchpakket mee te nemen. Dit maak je zelf klaar tijdens het ontbijt.

Stayokay Soest is via Booking.com te boeken. Je kunt ze ook rechtstreeks boeken via deze LINK

Verantwoording: dit artikel heb ik op eigen initiatief en onder eigen verantwoordelijkheid geschreven. Alle foto’s zijn door mij zelf gemaakt. Op www.instagram.com/vakantaseren is ook een kleine serie terug te vinden van ons verblijf.