giethoorn
stedentrip

5 redenen om binnenkort een weekendje Giethoorn te plannen

Ben je al eens in Giethoorn geweest? Ik voelde zelf nooit die behoefte totdat een tweedaagse wandeling van Steenwijk naar Meppel me er bij toeval brengt. Het dorp blijkt veel leuker dan ik had verwacht. Daarom geef ik je in dit artikel 5 redenen om binnenkort een weekendje in Giethoorn te plannen.

Tweedaagse wandeling van Steenwijk naar Meppel

De weersvoorspellingen voor het eerste weekend van oktober zien er goed uit, dus ik vraag of Mevrouw Vakantaseren zin heeft om een weekendje met me te gaan wandelen. Dat hoef ik haar maar 1 keer te vragen. Waar gaan we heen? De NS had vroeger een aantal tweedaagse wandeltochten, maar die hebben ze niet meer. Gelukkig kun je met een beetje googlen de oude routes nog opsnorren. Ik kies voor de tweedaagse wandeltocht van Steenwijk naar Meppel, via Giethoorn. Deze route loopt door Nationale Park de Weerribben-Wieden.

selfie Steenwijk

Nog nooit eerder ben ik in Giethoorn geweest. Het lijkt me een beetje oubollig en overlopen, of moet ik zeggen overvaren, door Aziaten. Dit is een mooie gelegenheid dit vooroordeel eens in de praktijk te testen.

De wandeling van Steenwijk naar Giethoorn zelf valt me eerlijk gezegd tegen. We lopen meestal over verharde wegen en het landschap is niet wat ik me helemaal had voorgesteld. Wel moeten we lachen als dit vrolijke autootje langs komt sjezen.

Blauwe auto

Pas vlak bij Giethoorn begint het er een beetje op te lijken. Als we bij een bruggetje een Aziatisch stelletje in een bootje voorbij zien varen, weten we na 16 kilometer dat we in de buurt zijn.

Giethoorn

In Giethoorn lopen we eerst een stuk naar het Noordeinde, het is er opvallend rustig en lekker landelijk. We draaien daar om en wandelen richting het hotel. De hele tijd lopen we langs het water, passeren vele bruggetjes en we zijn erg gecharmeerd van dit stadje. Het wordt iets drukker op onze route maar dit zijn echt niet de hordes die ik op een zaterdagmiddag met dit perfecte weer zou verwachten.

giethoorn

Giethoorn blijkt #Geniethoorn

We wandelen op ons gemak verder naar ons hotel, helemaal aan de andere kant van Giethoorn. Het hotel heeft de toepasselijke naam Hotel Giethoorn. Na onze wandeldag van een kilometer of 20 gaan we daar eerst even lekker bijkomen. Na een uurtje krijgen we trek en lopen we terug naar Grand Café Fanfare waar we op de heenweg al langs zijn gelopen. Het is inmiddels bijna donker en er is onderweg bijna niemand te zien. Wat een heerlijke rust. Het is volle maan en Giethoorn ziet er schilderachtig uit in het maanlicht. Na een zeer aangename avond in Fanfare gaan we lekker slapen.

Na het ontbijt huren we een bootje om Giethoorn natuurlijk ook vanaf het water te verkennen. Het wordt een prachtig tochtje op een fantastisch zonnige herfstochtend.

Als we op zondagmiddag Giethoorn weer verlaten, kijken we terug op een zeer geslaagd verblijf. Giethoorn verdient wat mij betreft de hashtag #Geniethoorn. Er zijn wat mij betreft 5 redenen waarom je binnenkort een weekendje in dit stadje wilt plannen.

Reden 1: Giethoorn is gewoon heel pittoresk

Giethoorn

Het valt niet te ontkennen, Giethoorn is gewoon echt heel pittoresk. Niet voor niets komen hier hordes toeristen op af, vanuit de hele wereld. Het is een oer-Hollandse dorpje met veel water, bruggetjes en monumentale huizen langs de kant. Het lijkt wel of de tijd hier een beetje stil heeft gestaan. Als we ‘s avonds van ons hotel naar het restaurant lopen, is het al donker. Bij het licht van de volle maan, genieten we van de rust, schoonheid en de zuivere frisse lucht van dit dorp.

Reden 2: het is nu rustig in Giethoorn

Een niet onbelangrijke reden om binnenkort naar Giethoorn af te reizen, is dat het op dit moment best wel rustig is qua bezoekers. Dat komt vooral omdat er door de Corona-pandemie nog relatief weinig Aziaten deze kant op komen. Ik heb dit precies zo ervaren in bij de molens in Kinderdijk waar ik een paar weken geleden ben geweest. Wij zijn er tijdens een zeer zonnig weekend en toch is het gewoon gezellig druk, maar zeker geen hordes en bussenvol die de smalle weggetjes en grachten blokkeren.

bootje varen

Reden 3: de Wieden en de Weerribben op fietsafstand

Giethoorn ligt in een prachtige omgeving. Het unieke Nationaal Park de Weerribben-Wieden ligt op een steenworp. Op dag twee lopen we vanuit Giethoorn naar Meppel en komen we zelf ook door de Wieden. Een prachtig waterrijk natuurgebied met veel vogels en ruige natuur. Naast Giethoorn zijn er nog meer leuke dorpjes in de omgeving. Worldwife Judith heeft een leuk artikel over geschreven over de 5 mooiste dorpen in Nationaal Park de Weerribben-Wieden. Een volgende keer ga ik daar zeker heen.

De Wieden

Reden 4: een gezellige avond bij Grand Café Fanfare

Fanfare Giethoorn

Onderweg naar het hotel lopen we langs Grand Café Fanfare, bekend geworden door de film ‘Fanfare’ van Bert Haanstra. Dat is natuurlijk de perfecte pleisterplaats om te gaan eten. Er is gelukkig nog plek (zie ook reden 2 ;). Mevrouw Vakantaseren kiest voor een ravioli met truffelsaus en ik kies, hoe kan ik ook anders, voor de Fanfare Burger. In combinatie met een Giethoorns bier, een lekkere IPA genaamd Hoppigeyt, genieten we van een heerlijk aangename avond.

de Fanfare Giethoorn

Dit is echt gewoon een gezellig tentje, met lekker eten, heerlijk bier en een fijne sfeer. Als ik hier zou wonen, zou dit zeker mijn stamkroeg zijn.

Fanfare Giethoorn

Reden 5: bootje varen

Je kunt Giethoorn natuurlijk niet verlaten, zonder met een bootje door de grachten gevaren te hebben. Wij huren voor zondag een boot bij het Grand Café Fanfare. Het is nog rustig als we na het ontbijt richting het vertrekpunt lopen. Wat een prachtige herfstdag is het weer!

Herfst Giethoorn

Het inchecken duurt maar 5 minuten en even later slaan we bij Fanfare de bocht op richting het Noorden. Het lijkt wel of we op dit moment de enigen zijn in Giethoorn. Pas een tijdje later komen we een paar andere bootjes tegen. We volgen een route van een uur of 2 en Mevrouw Vakantaseren is de kapitein vandaag. Ik zit zelf heerlijk languit te genieten van het zonnetje op mijn hoofd en het uitzicht vanaf de boot.

Giethoorn

Na een uurtje komen we op een groter meer. Daar steken we over en gaan weer een smaller grachtje in. Na anderhalve uur maken we even een tussenstop bij een uitkijktoren. Want uitkijktorens zijn gemaakt om te beklimmen. Zie je Mevrouw Vakantaseren nog staan bij ons bootje?

uitzicht De Wieden

Bovenop hebben we een prachtig uitzicht op de Wieden en zien we waar we gevaren hebben. Vanaf hier is het nog circa een kwartier varen. Pas 5 minuten voor het eind, komen we in een kleine file terecht. Het komt vooral omdat deze mensen hun bootje nog even moeten leren kennen, denk ik. dan maar.

filevaren

Rond 12 uur slaan we bij de Fanfare af, na twee uurtjes bootje varen. Onderweg bedenk ik dat Giethoorn echt wel #Geniethoorn is! Wat is dit een heerlijk weekendje weg.

Praktische info over Giethoorn

Giethoorn ligt in Noord-Overijssel bij Nationaal Park De Weerribben-Wieden. Meer info over dit Nationaal Park, zoals bezoekersinfo, wandelroutes et cetera vind je op hun website.

Wij zijn van station Steenwijk naar Giethoorn (dag 1) en van Giethoorn naar Meppel (dag 2) gewandeld. Dit is een voormalige NS-wandeltocht van ongeveer 35 kilometer. In alle eerlijkheid zeg ik erbij dat dit niet de mooiste wandeling is. Vooral dag 1 viel me tegen, dag 2 is iets leuker. Als ik weer een keer terugkom, huur ik bij station Steenwijk een OV-fiets om de omgeving van Giethoorn en het Nationaal Park verder te verkennen.

We hebben vooraf een hotel via Booking.com geboekt. We verbleven in Hotel Giethoorn. Dit hotel ligt bijna aan het eind van Giethoorn (Zuidereind). De kamer zelf viel ons wat tegen want hij was erg klein en we hadden uitzicht op een blinde muur en brandtrap. Het bed en de douche waren daarentegen prima. En de persoonlijke ontvangst bij het ontbijt en de uitgebreide keuze waren zeer aangenaam. Het is wel echt de moeite waard om een hotel te zoeken in Giethoorn zelf zodat je ook daar de avond en ochtend meemaakt.

ontbijt Hotel Giethoorn

Voor nog veel meer praktische informatie over Giethoorn, zoals overnachten, bootje huren, excursies en andere leuke activiteiten, verwijs ik je graag naar deze speciale Vakantaseren Giethoorn pagina.

Kopje koffie?

Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van inspirerende content.

Dit artikel bevat een affiliate link. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik daarvan een kleine provisie. Dat kost jou niets extra’s dus win-win voor ons beiden.