Boys will be boys. Al jaren droom ik ervan om een keer in een Tesla te rijden. Een paar maanden terug heb ik ontdekt dat je die ook gewoon kunt huren bij MyWheels. Ik hoef niet lang na te denken. Voor een weekendje in de Ardennen zoek ik nog passend vervoer: dat wordt een Tesla.
Elektrische auto huren bij MyWheels
Als mensen mij vragen of ik een auto heb, zeg ik tegenwoordig: ik heb er niet een, maar meer dan 2500. En zo voelt het ook echt want ik ben al ruim 10 jaar naar tevredenheid aangesloten bij het deelauto-platform MyWheels. Meer dan de helft van hun vloot is inmiddels elektrisch. Van een compacte Renault Zoë tot een comfortabele Hyundai Kona. Beide heb ik al eens uitgetest. Maar een Tesla? Daar droom ik al jaren van. Niet omdat ik zo’n fan ben van Elon Musk, maar vooral omdat ik het een stijlvolle en iconische elektrische auto vind. Toys for boys.
Een paar maanden terug lees ik in een nieuwsbrief van MyWheels dat er nu ook een aantal Tesla’s in de vloot zijn bijgekomen. Dit is de kans om daar eens een keer mee op pad te gaan. Via de app ga ik op zoek, de dichtstbijzijnde Tesla’s staan in Den Haag.
Wat komt er kijken bij een elektrische auto huren bij MyWheels?
Ik merk dat sommige mensen een beetje huiverig zijn als het gaat om elektrisch rijden, zeker voor vakanties of een weekendje weg. Ze zijn vooral bang dat de actieradius niet voldoende is en je onderweg niet kunt opladen. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. In alle elektrische auto’s van MyWheels zit altijd een zogenaamde druppel (een soort pasje) waarmee je onderweg kunt opladen. In principe zijn alle auto’s bij vertrek altijd meer dan 80% opgeladen zodat je meteen weg kunt en een flink bereik hebt. Ik zou zeggen, ga zelf eens die test aan met een deelauto.
Op pad met de MyWheels Tesla
Op een vrijdagmorgen is het zover, we gaan naar de Ardennen. Ik reis met het OV van Leiden naar Den Haag om mijn Tesla op te halen. Je moet er wat voor over hebben om een droom waar te maken, want bij mij om de hoek staat een elektrische Hyundai Kona die ik ook had kunnen huren.
Op de locatie in Den Haag staat de auto nog aan de oplader. Via de app open ik de auto en koppel ik de laadkabel los. Vervolgens ga ik achter het stuur zitten. Ik zie natuurlijk de welbekende grote Tesla ‘Ipad’, maar verder geen knoppen of schakelaars. Een tijd lang zoek ik naar een knop om de auto in Drive te zetten. Ik kom er niet achter en bel uiteindelijk de supportlijn van MyWheels. Op het moment dat ze opnemen, zie ik ineens het hendeltje achter het stuur waarmee ik de auto in Drive kan zetten. Oeps!
Ik rij terug naar Leiden en voel me snel thuis in deze auto. Dit rijdt wel echt superieur. We laden snel onze spullen in en vertrekken naar de Ardennen. Het bereik is ongeveer 350 kilometer, dus voor de zekerheid zullen we onderweg nog een keertje moeten opladen zodat we ook ter plaatse kunnen toeren. Met behulp van een app zoeken we uit waar dat kan op onze route.
Tesla Supercharger
Het weggedrag van deze auto is voortreffelijk. Even voorbij Brussel nemen we de afslag naar Wavre. Daar is een Tesla Supercharger oplaadplek, waar we tegelijkertijd bij een hotel een drankje kunnen doen. We zijn niet de enigen hier. Er staan tientallen laadpalen en flink wat Tesla’s, het lijkt wel een familiereünie.
Op de app kan ik onder het genot van een cappuccino zien hoe ver het staat met opladen. Als we na een 20 à 30 minuten weer terug zijn bij de auto, is de accu helemaal vol. De drukte ligt inmiddels achter ons en we kunnen in een keer doorrijden naar Landal Nature Parc Saint Hubert, onze eindbestemming in het hart van de Ardennen.
Opladen bij de supermarkt, twee vliegen in een klap
In de Ardennen is het heerlijk rijden met deze auto. Er zijn zelfs haarspeldbochten en het is aangenaam slingeren door de groene heuvels. Omdat er bij ons resort geen laadpaal staat, moeten we op zoek naar een oplaadpunt. Volgens mijn app (en het navigatiescherm in de auto) zouden er bij de Lidl in Saint Hubert kansen moeten zijn. Als we hier aan het eind van de middag de parkeerplaats oprijden, is er gelukkig een plekje vrij. Ik koppel de Tesla aan de laadpaal en ondertussen gaan we binnen boodschappen doen. Eerlijk is eerlijk, de oplaadinfrastructuur in de Ardennen is niet optimaal dus dat vergt wel enige planning en uitzoekwerk.
Na het boodschappen doen, wachten we nog even tot de auto voldoende is opgeladen en dan rijden we terug naar ons vakantiepark.
Even bijtanken
Op de laatste avond van ons weekend, willen we gaan uit eten in La Roche en Ardenne. Volgens de app moeten daar ook voldoende oplaadmogelijkheden zijn. Dat valt in werkelijkheid toch wat tegen, dus uiteindelijk parkeren we de auto even buiten het stadje. Als we La Roche inlopen, zien we alsnog een mooi plekje waar nu een andere Tesla staat op te laden. Daar zal ik straks nog eens even gaan kijken. En inderdaad, als we een paar uur later op weg zijn naar een restaurant, is die plek vrijgekomen. Ik vraag aan mevrouw Vakantaseren om deze plek met haar leven te verdedigen en haal de auto op. Na het inparkeren en aansluiten kunnen we op ons gemak gaan eten. En zelf ook even bijtanken.
Het is maandag en helaas zit het weekend er weer bijna op. En dat is dubbel spijtig omdat ik vandaag ook afscheid zal moeten nemen van de Tesla. Gelukkig kunnen we onderweg naar huis nog een paar mooie tussenstops maken. We maken een leuke wandeling bij de grotten van Parc de Furfooz en verbazen ons een stuk verderop over de prachtige ruïnes van de Abdij van Villers.
Het is zeker niet de eerste keer dat ik in een elektrische auto heb gereden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze Tesla me wel heel goed is bevallen. En de bijrijders beamen dat. Zelfs achterin is er veel ruimte. De auto rijdt fantastisch, is gebruikersvriendelijk (als je eenmaal weet hoe je ‘m in Drive moet zetten) en het bereik is prima. En last but not least, de muziek klinkt in de hele auto uitstekend. Droom je net als ik van een Tesla? Huur er dan een bij MyWheels.
Praktische info
Bij deelauto-platform MyWheels heb je de keuze uit meer dan 2500 auto’s, verspreid over het hele land. Meer dan de helft van de vloot is inmiddels elektrisch en er komen er nog veel meer bij. Sinds kort kun je ook Tesla’s huren. De meeste staan in de Randstad (Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Rotterdam en Den Haag). Maar er zijn nog veel meer elektrische modellen beschikbaar in het hele land.
Via de MyWheels-app kun je kijken welke (elektrische) auto’s er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Reserveren is een fluitje van een cent. Je kunt de auto’s openen met behulp van de app. Sleutels (indien nodig) en tankcard/oplaaddruppel liggen in het dashboardkastje.
Opgeladen telefoon
Een opgeladen telefoon is belangrijk. Je hebt hem nodig om de auto te kunnen openen en afsluiten aan het eind van je rit. Bij de Tesla sluit je de auto ook tijdens de rit af met je smartphone. Mocht het even niet lukken, geen ramp, want de supportafdeling van MyWheels kan je auto ook op afstand sluiten.
App met oplaadpunten
Elektrisch rijden vraagt om een goede voorbereiding en planning. Weten waar je onderweg kunt opladen is essentieel om niet zonder stroom te komen staan. Er zijn diverse apps die je daarvoor kunt gebruiken. Het is raadzaam om deze voor jouw rit alvast te downloaden. Fastned (met alle Fastned snellaadstations) en Chargemap zijn de apps die ik hier altijd voor gebruik.
In een ander artikel heb ik al eens de voordelen van een deelauto via MyWheels beschreven. En voor elektrische auto’s huren bij MyWheels gelden die voordelen natuurlijk in het kwadraat!
Leuke aanbieding: €25,- korting op jouw eerste proefrit
Van MyWheels mag ik mijn lezers een leuke aanbieding doen: je krijgt € 25,- korting op jouw eerste proefrit met een deelauto als je je aanmeldt via deze link. Ideaal natuurlijk om eens een keer een Tesla of andere (elektrische) auto uit te proberen. Steeds meer mensen zijn net als ik overtuigd van de voordelen van een deelauto en hopelijk hoor jij daar binnenkort ook bij. Autodelen = alleen maar voordelen.
Samenwerking
Voor dit artikel ben ik een samenwerking aangegaan met MyWheels. De eindverantwoordelijkheid voor de inhoud ligt bij mij, net als het copyright van alle foto´s. In het artikel staat een affiliate link. De eindredactie was in handen van Astrid van Unen van U-producties.