Deze maand maak ik een proefrit in de 100% elektrische Hyundai Kona. Voor mij de fijnste proefrit ooit. Waarom? In dit artikel leg ik het uit. Want ik heb zeker 7 goede redenen bedacht om met de Hyundai Kona te kunnen rijden.
Hyundai Kona: een proefrit van 6 dagen
“Wil je niet eens een proefrit maken met onze 100% elektrische Hyundai Kona?” vraagt Anne Lobbes van Hyundai. Daar zeg ik geen nee op. Vorig jaar heb ik al een proefrit in een elektrische Citroën Berlingo gemaakt. En dat was een leerzame ervaring. Bovendien heb ik op het moment dat ik deze vraag krijg, net meegereden met een goede vriend die ook in een Kona rijdt. Die rij-ervaring ben ik nog niet vergeten.
We spreken af dat ik de auto mee zal krijgen voor een proefrit van een dag of 6. Daarna zal ik mijn ervaringen in een artikel verwerken. Voordat ik verder ga, wil ik nog wel even zeggen dat ik hier niet voor betaald krijg. Mijn verhaal is gebaseerd op een proefrit die me erg goed bevallen is. Als ik nu een auto zou moeten aanschaffen, zou deze elektrische Kona bovenaan mijn lijstje staan.
Tijdens de proefrit merk ik dat allerlei redenen verzin om maar weer met de Kona op stap te kunnen. Ik begin er als het ware over te #vaKONAtaseren… En dat brengt me op het idee voor een leuke insteek voor dit artikel. Daarom zet ik 7 goede redenen om maar met de Hyundai Kona te kunnen rijden op een rijtje. Het hadden er voor mij net zo goed 77 kunnen zijn maar dan haken jullie waarschijnlijk voortijdig af.
1) Rijgedrag van de Hyundai Kona
Laten we wel wezen, het belangrijkste van een auto is dat hij je veilig en snel van A naar B brengt. En hoe fijner het rijgedrag tijdens die ritten, des te beter. Tijdens mijn proefrit vond ik het een genoegen om met met de Kona van A naar B (en C, D en E) te bewegen. De auto trekt met veel vermogen op (want 100% elektrisch) en glijdt daarna over de weg. Ik kon het niet laten om bij een aantal stoplichten Audi’s en BMW’s er met veel gemak uit te trekken. Sorry Hyundai, maar volgens heb ik me wel overal netjes aan de maximum snelheidsbeperkingen gehouden.
De Kona heeft ook een aantal extra’s die het rijgedrag fijner maken. Denk aan actieve rijbaanassistentie en adaptieve cruise control. Dat laatste betekent dat als je achter een auto rijdt, de Kona zelf een veilige afstand bewaart. Haal je daarna in, dan past de auto zelf aan totdat je weer de ingestelde snelheid bereikt. Er zit zelfs een noodremassistent in met voetgangerherkenning. Dat geeft toch wel een veiliger gevoel. Gelukkig heb ik dit niet nodig gehad.
De Kona stuurt zelf mee
Dit was wel even wennen maar de Kona stuurt zelf mee. Je kunt in principe het stuur loslaten (thuis niet proberen natuurlijk!) en dan corrigeert hij zelf zijn wegligging aan de hand van de strepen. Ook in de bocht. Voor het verhaal heb ik dit heeeeeel even uitgeprobeerd. Een bijzondere ervaring. Trouwens als je te lang je handen niet of niet goed op het stuur houdt, krijg je toch een waarschuwing. En dat is natuurlijk wel zo veilig.
2) 100% onweerstaanbaar elektrisch
Elektrisch rijden is de toekomst, benzine en diesel zijn het verleden. Als je zorgt dat je oplaadt bij plekken waar groene stroom gegarandeerd wordt (zoals bij Fastned), ben je in mijn ogen goed bezig. Dat opladen is wel iets wat je even moet aanleren. Je moet zorgen dat je aan het begin van je dag met een volle accu op pad gaat.
Dat heb ik zelf ook door schade en schande ervaren. Op de derde dag dachten we dat de auto de hele nacht opgeladen zou hebben maar waarschijnlijk was de laadpaal stuk en was er niks bij gekomen. Daardoor reed ik de hele dag achter de feiten aan. Ik had een afspraak om half 1 in Brabant maar moest eerst opladen bij Fastned in de buurt en kwam daardoor te laat. Gelukkig kon ik de rest van de dag tijdens mijn bezoekjes in de buurt weer tussentijds opladen bij laadpalen.

Bluelink App
Mijn les: even checken als je de auto verlaat, of hij wel echt oplaadt. Als ik dit later bij Hyundai vertel, krijg ik te horen dat je hiervoor de Bluelink app kunt downloaden. Hiermee kun je op afstand zien hoever je auto al is opgeladen! Dat is toch wel heel erg handig.
Een bereik van gemiddeld 450 kilometer

Eén van de belangrijkste dingen van een elektrische auto is natuurlijk het bereik. Bij een eerdere ervaring moest ik om de 100 km opladen. Die auto had een bereik van max. 125 km. Deze Kona heeft een bereik van tussen de 415 en 485 kilometer als de accu helemaal opgeladen is. Daar zit een marge in omdat het bereik afhangt van het weer en van je rijgedrag. Maar zelf vind ik gemiddeld 450 km een perfect bereik. En als je onderweg toch moet opladen, kun je kiezen voor een laadstation van Fastned. In een half uur heb je dan voldoende energie om weer een flink end te kunnen rijden.

Als je in deze Kona rijdt, kun je dus als extra reden aanvoeren dat je goed bezig bent voor het milieu! Onweerstaanbaar elektrisch. En fiscaal gezien ook interessant.
3) Kona is een comfortabele auto
Naast het rijgedrag, is het rijcomfort van een auto natuurlijk erg belangrijk. Zeker als je lange ritten gaat maken. Wat dat betreft, is deze Kona wat mij betreft een fijne wagen. De stoelen zitten prima, er is zelfs stoelverwarming. Het gevoel dat ik onderweg kreeg, is dat de auto heel intuïtief rijdt. Het meeste wijst zich zelf uit.
Zelf vind ik de ventilatie en airconditioning in auto’s heel belangrijk. Ik ben nogal gevoelig voor te hoge of lage temperaturen. Bij deze auto kon ik dat heel makkelijk aanpassen en had ik geen last van tocht, kou of juist te veel warmte. Zou er nog veel meer over kunnen zeggen maar dit is niet nodig. Het rijcomfort is een prima reden om met Kona op pad te gaan.
4) Bijzondere uitstapjes

Voor mij als blogger vormen tijdens de zesdaagse proefrit een aantal uitstapjes een perfecte aanleiding geweest om in de Kona te stappen. Zo vakantaseer ik al jaren over een bezoek aan de Maashorst, een groot natuurgebied in Noordoost-Brabant. Dit is één van de weinige plekken in Nederland waar wisenten te zien zijn. Met dit uitstapje kan ik drie vliegen in 1 klap slaan. Ten eerste is dit een leuk uitstapje met mijn vriendin, een safari naar de wisenten. Daarnaast is dit een mooie plek om een paar wandelschoenen uit te testen voor een ander verhaal en tenslotte kunnen we daarna op bezoek gaan bij vrienden die niet ver van de Maashorst wonen. Genoeg redenen zou ik denken. Als bonus maak ik ook nog eens erg mooie foto’s.

Op andere dagen rijd ik naar 1 van de mooiste uitkijktorens van Nederland (De Kaap) en bezoek ik de schitterende Soesterduinen. Het licht is hier tijdens mijn bezoek zo bijzonder dat ik helemaal in een soort flow kom met mijn camera. Gelukkig hebben we de foto’s nog!


5) De leuke extra’s en gadgets
Tijdens de proefrit worden we verrast door een aantal leuke extra’s en gadgets in de Kona. Je kunt er bijv. voor kiezen om bovenop je dashboard een transparant glazen paneeltje omhoog te laten komen waarop je de snelheid en de route kunt zien. Een head-up display noemen ze dat. Je hebt er tijdens het rijden helemaal geen last van maar het is wel erg praktisch om even te kijken waar je heen moet of hoe hard je gaat. Best wel fijn in het donker als je op de weg wil blijven letten tijdens een flinke regenbui.

Een andere gadget die mijn vriendin en ik erg grappig vinden, zit op het multimediascherm. Er is een knop waarmee je natuurgeluiden kunt laten horen. Heel rustgevend, denk bijv. aan knarsende sneeuw, een bos met vogels of een strand met golven die aan komen spoelen. Er zit een prima radio in maar dit is ook wel echt heel grappig én ontspannend.

6) Afspraken en klussen

Tijdens deze week merk ik dat ik allerlei smoesjes verzin om maar met de Kona te kunnen rijden. ‘Wil je even langs mijn school rijden?’ vraagt mijn zoon. ‘Natuurlijk, geen probleem’ zeg ik zonder aarzelen. ‘We moeten nog oud papier weg brengen en naar de Gamma’, zegt mijn vriendin. ‘Tuurlijk, doen we’. Afspraken met vrienden, zelfs een afspraak bij de fysiotherapeut waar ik altijd met de fiets heen ga, alles doe grijp ik aan om in de auto te stappen. Voor dit verhaal, maak ik mezelf wijs.

We bezoeken ook diverse vrienden en ik maak een paar afspraken om met mensen te wandelen die ik door Corona al lang niet meer gezien heb.

7) Mooi rood is niet lelijk
Last but not least, deze rode Kona is een auto die gezien mag worden. Geloof het of niet, maar tijdens het wachten bij het ophalen van de auto zit ik in een informatiefolder te bladeren. Mijn oog valt op een rode Kona Premium. Precies dat type krijg ik een uur later mee. Het is wat mij betreft liefde op het eerste gezicht. Tuurlijk is het uiterlijk van een auto heel persoonlijk maar zelf vind ik deze auto erg mooi. Het is een auto waarin je graag gezien wil worden. Groot genoeg, maar niet te groot. Stijlvol maar niet patserig. Kortom, een auto die echt bij me past.
Als ik de auto na mijn proefrit van 6 dagen weer ga inleveren, moet ik toch even slikken. Ik merk dat ik in een korte tijd erg gehecht ben geraakt aan deze Kona. En ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat dit met stip de fijnste auto is waar ik ooit in heb gereden.
Klein minpuntje
Zijn er dan helemaal geen minpuntjes hoor ik je denken? Daar moet toch ik echt hard over nadenken. Als ik dan toch iets zou moeten zeggen, dan is het misschien het geluidssignaal dat afgaat als je je handen niet goed op het stuur houdt. Een terechte veiligheidswaarschuwing als je met losse handen rijdt. Maar bij mij gebeurt het ook een aantal keren als ik mijn handen onderaan het stuur vasthoud. Vermoedelijk zitten daar geen sensoren. Geen groot ding, absoluut niet, maar misschien een goed aandachtspunt voor Hyundai voor de auto’s die nog geproduceerd moeten worden.
Volgens mij moet ik maar heel snel 7 nieuwe redenen gaan verzinnen om weer met mijn nieuwe vriendin Kona op pad te kunnen gaan.
Praktisch
Na het lezen van dit verhaal interesse gekregen in de Kona? Hier kun je meer lezen. En je kunt natuurlijk zelf ook een proefrit aanvragen bij een dealer. Die zal geen 6 dagen duren maar je krijgt al snel een goede indruk van deze auto. Er is een ook een speciale app die je kunt downloaden (Bluelink) als je Hyundai rijdt, maar die heb ik niet uitgeprobeerd. Had ik dat maar wel gedaan want dan had ik geweten dat mijn Kona die ene keer niet aan het opladen was. Zeker iets voor een volgende keer.
Als je vragen hebt over het rijden in een elektrische Hyundai Kona, aarzel niet om die als reactie op dit artikel aan mij te stellen. Ik zal ze zo eerlijk mogelijk proberen te beantwoorden en wat ik niet weet, zoek ik voor je uit.
Samenwerking
Ik kreeg de Hyndai Kona mee voor een proefrit van 6 dagen. Dit verhaal is gebaseerd op mijn onafhankelijke ervaring. Ik krijg hier geen vergoeding voor. Alle foto’s in dit artikel heb ik zelf gemaakt.
2 reacties
Theo
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande verhaal over vriendin Kona!
Wij zijn particuliere rijders en hebben de eerste 4000 km erop zitten en we zijn zeer tevreden over de Kona!
De 64 kwh accu brengt ons overal in NL heen en terug en laden doen wij thuis met stroom van het dak.
Theo
vakantaseren
Dag Theo,
Dank voor je positieve reactie. Als ik een auto moet aanschaffen, wordt de keuze nu wel heel makkelijk na deze proefrit.