Om een lang verhaal kort te maken: de Hyundai IONIQ 5 is de allerfijnste auto waarin ik ooit heb gereden. In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom ik dat vind.
Een paar jaar geleden krijg ik de kans om een proefrit te maken in een elektrische Hyundai Kona. Dat bevalt me prima zoals je kunt terug lezen in het artikel dat ik er destijds over heb geschreven. Als ik een tijdje terug van Hyundai een aanbod krijg om een IONIQ 5 uit te testen, hoef ik daar niet lang na te denken.
Maar deze IONIQ 5 zal heel wat in huis moeten hebben, wil deze de Kona verslaan als fijnste auto waarin ik ooit heb gereden. De IONIQ 5 slaagt daarin wat mij betreft met vlag en wimpel. In dit artikel laat ik dat zien aan de hand van mijn eigen rijervaringen tijdens een proefrit van een week.
1) Het rijgedrag van de IONIQ 5
Als ik de IONIQ 5 wil gaan testen, moet ik natuurlijk wel een goede aanleiding hebben en een interessante route gaan afleggen. En die dienen zich beide aan in de vorm van een bezoek met mijn gezin aan Europa-Park in de meivakantie. Dit attractiepark ligt helemaal in Zuid-Duitsland, dus ik kan de auto onderweg prima uitproberen op de Duitse wegen. We gaan er met z’n vijven in en we zullen onderweg gaan kamperen. Dus de test zal zich niet alleen beperken tot het rijgedrag, maar ook richten op de benodigde ruimte voor een gezin van vijf. En alle spullen die we onderweg nodig hebben.
Als ik de auto op een vrijdagmorgen in Sassenheim bij de dealer heb opgehaald, bedenk ik me ineens dat het me leuk lijkt om de bollenvelden in Lisse te zien. Misschien kan ik nog wel een leuke foto maken met mijn nieuwe auto! Ik ben niet de enige en passeer veel dagjesmensen die poseren bij de bloemen. Het prettige is dat ik al binnen een paar minuten gewend ben aan de auto. Dat is ook wel nodig, want ik moet in deze drukte goed opletten. Op andere auto’s en fietsende toeristen die alleen maar oog hebben voor het bloeiende uitzicht.
Ineens kom ik op een idee. Ik parkeer de IONIQ 5 aan de kant van de weg en loop een bollenveld in. Wat nu als ik eens een foto maak vanuit het perspectief van de bloemen, in plaats van andersom? Het levert me een mooi plaatje op dat nu bovenaan dit artikel prijkt! Ik denk dat ze dit in Zuid-Korea (waar Hyundai vandaan komt) ook wel kunnen waarderen, gezien de vele Koreaanse bezoekers aan deze regio in deze tijd van het jaar.
Prettig rijgedrag
Het rijgedrag van deze nieuwe Hyundai is voor een deel vergelijkbaar met de Kona die ik eerder heb uitgetest. Hij trekt snel op en stuurt erg soepel. Maar ik merk ook wel een groot verschil. Het is alsof deze IONIQ 5 over de weg glijdt, echt heel smooth. Je merkt heel weinig van de weg. Een vriend van me vergelijkt het, als ik dit later aan hem vertel, met een Citroen DS die ook bekend staat om zijn heerlijke wegligging. Zelf rijdt hij nu toevallig ook een Kona en hij heeft al recentelijk een proefrit gemaakt met deze IONIQ.
De rit van de bollenvelden bij Lisse naar huis gaat veel te snel en ‘s middags bedenk ik nog allerlei excuses om weer een stukje te kunnen rijden. Boodschappen doen? Oh dat doe ik wel even met de auto (terwijl ik dat altijd met de fiets doe…). Iemand ophalen? Och, laat mij dat maar even doen.
Als een raket in de sportstand
De volgende dag gaan we op weg naar de Ardennen en maken een tussenstop in Weert. Met mijn jongste zoon maak ik nog even een ritje naar een natuurgebied bij de IJzeren Man om daar een rondje te wandelen en een stuk vlaai te eten (ieder excuus wordt uiteraard aangegrepen).
Onderweg test ik meteen maar even de sportstand uit. Ik druk het gaspedaal in en we schieten als een raket vooruit! Oeps, zo snel optrekken had ik niet verwacht. Voor de veiligheid zet ik hem toch maar weer in de Eco-stand. Pfiew!
Mijn zwager kijkt zijn ogen uit
In Weert zal onze dochter zich bij ons voegen en we gaan ook op bezoek bij mijn schoonfamilie. Ik moet eerlijk zijn: ik vind het wel leuk om deze coole auto aan mijn zwager te laten zien en hem de ogen uit te steken. Die kan niet wachten om een stuk mee te rijden.
Terwijl de rest van de familie een ijsje eet bij de prijswinnende IJssalon Huupkes, laat ik hem op de snelweg van Weert-Noord naar Nederweert zien wat deze IONIQ in huis heeft. Hij kijkt zijn ogen uit en wil ook wel zo’n wagen hebben.
De proefrit is veel te kort naar zijn zin, maar we willen die middag nog door naar de Ardennen. Normaal heb ik er eigenlijk geen zin in om lange afstanden te rijden, maar nu kan ik eerlijk gezegd niet wachten om weer op pad te mogen. Maar natuurlijk nog wel een ijsje voor ik vertrek.
Kamperen in de Ardennen
In de Ardennen hebben we een camping gereserveerd bij Sy. Vorig jaar heeft mijn jongste zoon daar met zijn klas een schoolkamp gehad en hij wil die plek ook graag aan ons laten zien. Onze oudste zoon zal zich daar later die avond bij ons voegen, want die is met vrienden een weekendje in België geweest.
We zetten de tent op en laten op het terras van de camping een pizza bezorgen, omdat alle restaurantjes in de directe omgeving helaas volgeboekt of gesloten zijn. Dan krijg ik een appje van mijn zoon: omdat hij niet goed heeft zitten opletten, heeft hij de laatste aansluiting gemist. Of we hem willen ophalen in een stadje zo’n drie kwartier verderop. Het is al donker en eigenlijk heb ik hier nu geen zin meer in. Totdat ik me ineens realiseer dat dit natuurlijk wel een mooie aanleiding is om de auto te testen op smalle en donkere weggetjes dwars door de Ardennen.
Bijna 2 uur later draaien we de camping weer op. De rit ging prima en vooral door de stuurassistentie en de subtiele projectie van de snelheid en afslagen in de voorruit, blijkt het een soepele rit. Ook de rest van mijn gezin heeft de auto goedgekeurd! Hiermee willen ze wel naar Europa-Park.
Op weg naar Europa-Park
De volgende dag staan we vroeg op, breken de tenten af en pakken onze spullen in. Het is even passen en meten met z’n vijven met alle bagage erbij. We moeten nog een flink eind rijden naar Rust, in Zuid-Duitsland en ik wil daar voor 15.30 uur aankomen. Het begint wat moeizaam, omdat we in de buurt van de camping geen snelladers kunnen vinden. Tja, ik had gewoon vooraf natuurlijk even via de juiste app moeten checken. Die blijk ik gewoon al op mijn telefoon te hebben van de vorige proefrit en als ik die uiteindelijk terugvind, zie ik een plek op onze route waar we kunnen opladen en tegelijkertijd lunchen.
Eenmaal in Duitsland kunnen we in 1 keer vlot doorrijden. Op sommige stukken gelden geen snelheidsbeperkingen en daar probeer ik even wat uit. Als mevrouw Vakantaseren haar ogen even dicht heeft gedaan, druk ik het gaspedaal wat verder in. De auto blijft zoeven over de weg en ik merk er nauwelijks wat van als de teller oploopt. Als ik de 174 km per uur aantik, vind ik het wel welletjes en laat ik hem weer terugzakken naar een gemiddelde snelheid van 135. Nog niet eerder in mijn leven heb ik zo hard gereden en ik heb aan en in de auto hoegenaamd niets gevoeld! Boys will be boys. Mevrouw Vakantaseren heeft er ook helemaal niets van gemerkt. Wat een topauto!
Net te laat
Rond kwart voor 4 rijden we de afslag naar de camping bij Europa-Park op. Daar parkeren we de wagen, checken snel in en ik haast me naar de meeting voor journalisten waar ik verwacht wordt om 16.00 uur. De rest van het gezin kan al lekker het attractiepark in. Tijdens de persmeeting, waar ik net te laat arriveer, geniet ik stiekem een beetje na van deze rit. Het is echt een genoegen om met deze auto zo’n afstand te kunnen afleggen. Zeker op een rustige dag als vandaag in Duitsland, waar je lekker door kunt rijden op de wegen. En ik mag dezelfde route ook nog weer terug!
2) De IONIQ 5 is een ruime gezinsauto
Ik heb het al gezegd, we maken deze week een aantal ritten met 5 mensen, inclusief bagage en kampeerspullen. Als dat er maar inpast, want dit is immers geen stationwagen. We huren vaak auto’s en dan willen mijn zonen graag voorin zitten, omdat ze door hun lengte achterin vaak te weinig plek hebben. Nu hebben ze gelukkig achterin voldoende ruimte om recht te kunnen zitten.
Alle kampeerspullen passen er in, maar met alle bagage er bij is het wel een beetje passen en meten. Met een dakkoffer erbij, heb je denk ik als je echt op kampeervakantie gaat, meer dan genoeg ruimte.
De achterbak is een stuk ruimer en dieper dan in vergelijking met de Kona. En ook qua beenruimte achterin hebben mijn inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen kinderen voldoende plek. Dus als gezinsauto is deze auto zeker geschikt.
Trekauto van het jaar
Als ik op Instagram een foto post van de IONIQ, krijg ik de vraag of je daarmee ook een flinke vouwwagen kunt trekken. Ik weet weliswaar dat er een trekhaak op zit, maar dit moet ik toch even checken bij mijn contactpersoon van Hyundai. Binnen een half uur heb ik al antwoord: de IONIQ 5 kan een trekgewicht van max. 1600 kg hebben. Daarom was de auto in 2022 Trekauto van het jaar! Kijk, dat is handig om te weten als je met een karretje, vouwwagen of caravan op pad wilt.
3) IONIQ 5 is 100% elektrisch met een actieradius van circa 400 kilometer
Je had het waarschijnlijk al een beetje aan zien komen, maar deze IONIQ 5 is dus gewoon 100% elektrisch en heeft een actieradius van circa 400 kilometer. Het is niet de eerste keer dat ik met een elektrische auto rijd en ik weet inmiddels uit ervaring dat de actieradius en de mogelijkheid om te kunnen opladen cruciale factoren zijn bij elektrisch rijden.
Een goede voorbereiding is van groot belang. Zorg ervoor dat je met een volle accu vertrekt. Je kunt onderweg altijd wel ergens opladen, maar de kosten langs de snelweg liggen toch ook een stuk hoger. En als je onderweg bent, heb je niet de tijd om bij een gewone laadpaal op te laden.
Bij de camping in de Ardennen kunnen we helaas niet opladen. Daarom moeten we onderweg een snellader vinden om niet al te veel tijd te verliezen. Die vinden we na wat gezoek en tijdens het laden van de auto, maken wij gebruik van de gelegenheid om te lunchen. De auto laadt in 20 minuten tot 80% van de accu. Daarna gaat het wat langzamer. Maar als wij na onze lunch terugkomen bij de auto, is de accu bijna helemaal vol. In ieder geval voldoende om in 1 keer naar Europa-Park te kunnen doorrijden, als ik een beetje oplet.
Zoeken naar de juiste laadpaal
Bij Europa-Park zijn bij de camping gelukkig ook laadpalen. Maar om de een of andere reden, laadt de IONIQ 5 hier niet op. Hou hier dus rekening mee en wacht niet tot het laatste moment met het vinden van oplaadmogelijkheden.
Op de avond voor vertrek gaan wij naar het overdekte zwemparadijs Rulantica naast Europa-Park en daar vind ik bij een hotel een laadpaal die gelukkig wel gewoon goed werkt. Aangezien we een aantal uren in het zwembad zullen vertoeven, is hier tijd genoeg om de auto op te laden.
Picknick tijdens het laden
Op de terugweg vanuit Europa-Park naar Weert, moeten we nog een stop maken om tussentijds op te laden en te eten. We hebben geen zin in de McDonalds dus stoppen ergens bij een supermarkt vlakbij de snelweg. Terwijl de auto aan het laden is, doen wij wat boodschappen en maken er een lekkere picknick van op een bankje buiten op het parkeerterrein bij de Mediamarkt. Na de picknick is de auto weer voldoende opgeladen om een keer door te rijden naar Weert, waar we de nacht door zullen brengen.
400 tot 450 kilometer is een prima actieradius. Je moet onderweg toch pauzeren en zeker bij een snellader is deze auto binnen no-time al weer voor 80% opgeladen. Maar zorg wel dat je een goede app hebt om te checken waar er (snel)laders zijn. Met de juiste app kun je ook zien of ze beschikbaar zijn. Zelf heb ik tijdens deze reis ‘Shell Recharge’ (voorheen NewMotion) gebruikt.
4) De IONIQ 5 heeft een aantal handige en veilige extra toepassingen
De IONIQ 5 heeft aan een aantal extra toepassingen die ik persoonlijk als erg handig en veilig heb ervaren tijdens onze reis.
- De dode hoekcamera (blind spot view monitor): dit is een toepassing die ik nog niet eerder heb meegemaakt in een auto. Dankzij die camera kun je in je display zien of er geen fietser of auto in je dode hoek zit als je links of rechts afslaat. Echt heel handig en het geeft je ook een veiliger gevoel;
- De oranje signalering in je display: Als je naar links of rechts wilt gaan op de snelweg, zie je in een display op je voorruit met een oranje signaal of er iets aan komt waardoor je beter nog even kunt wachten. Als je dit ziet, hoef je nog niet te spiegelen, want dan kun je beter niet van baan wisselen. Echt superhandig, zeker met auto’s die met grote snelheid links voorbij komen scheuren;
Headup display
- Display met snelheid en route-aanwijzing (headup display met augmented reality): het display in je voorruit met daarop de snelheid die je rijdt, die je mag rijden en ook de route-aanwijzingen is sowieso mijn favoriete extra toepassing in deze IONIQ 5. Ik vind dit echt zeer handig bij het rijden, zeker ook tijdens de rit die ik in het donker in de Ardennen moest maken. Je hoeft niet meer op je dashboard of navigatiescherm te kijken, want alle essentiële informatie staat op een subtiele wijze op de voorruit geprojecteerd. Zonder dat het afleidt;
- Bovenaanzicht bij achteruit rijden (Surround View monitor): als je achteruit rijdt, zie je op je dashboard een beeld van de auto alsof er een drone boven je hangt. Dat helpt bij het oriënteren waar je bent. Ik heb hier niet veel gebruik van gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld op een smal weggetje in een stadje achteruit moet rijden, dit wel nuttig kan zijn;
- Stuur- en rijbaanassistentie: dit zijn toepassingen die de Kona ook al kent, maar op de een of andere manier vind ik ze in de IONIQ 5 subtieler en minder ‘opdringerig’;
- USB-laders achterin en de mooie blauwe verlichting die automatisch aangaat als het donker is, maken het plaatje compleet.
5) De IONIQ 5 is een mooie auto, de enige echte Silver Star
Tja, het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de IONIQ 5 een hele mooie auto met een zeer sportieve uitstraling. Ik ben niet de enige, want ik zie toch onderweg vaak mannen en jongens me nakijken als ik hen in deze auto voorbij rijd. Zeker op en rond de camping bij Europa-Park. En mijn zwager keek ook zijn ogen uit!
Ik weet niet of het toeval is, maar de kleur van deze auto heet ‘Shooting Star Matte’. Daarom neem ik ook graag de tijd om tijdens mijn verblijf op Europa-Park even te poseren bij de beruchte Silver Star achtbaan en voor de Saloon op onze camping. Wat mij betreft is IONIQ 5 de enige echte Silver Star hier op Europa-Park!
Aandachtspuntje
Zijn er dan helemaal geen minpuntjes aan deze auto, hoor ik je denken? Ok, als ik eerlijk ben, is er wel een aandachtspuntje. En dat heeft betrekking op de aan- en uitknop. Je hoeft bij de IONIQ geen sleutel in een contact te steken om de auto aan te zetten. Dat doe je namelijk met een startknop. Op een gegeven moment zegt het systeem dan dat de auto systeem-klaar is en dan kun je hem in de Drive-Mode zetten. Het vreemde is dat het mij niet altijd in een keer lukte om de auto met die knop startklaar in de Drive-Mode te krijgen. Soms moest ik hem een paar keer aan- en uitzetten voordat ik daadwerkelijk naar de Drive-stand kon. Uiteindelijk ging hij altijd wel aan, maar dit vond ik wel een beetje lastig en onvoorspelbaar. Waarschijnlijk heeft het aan mij gelegen?
Als ik deze vraag na mijn terugkeer in een facebookgroep voor IONIQ 5 rijders stel, krijg ik meteen een reactie. Anderen hebben hier ook mee te maken gehad. De remedie is zeer eenvoudig, gewoon de knop iets langer indrukken en dan gaat het gewoon goed.
Deze IONIQ is iconic!
Als we weer thuis zijn, moet ik de auto diezelfde dag ook meteen helaas weer gaan inleveren. Als ik bij de wasserette sta te wachten (want deze Silver Star moet toch wel shinen als ik hem terugbreng) en terugdenk aan de afgelopen week, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dit toch echt met stip de allerfijnste auto is waar ik ooit in heb gereden. Deze IONIC is iconic en dat bedoel ik zeker niet ironic.
Technische specificaties IONIQ 5
Er zijn natuurlijk ook lezers die geïnteresseerd zijn in alle verdere technische specificaties van de IONIC 5. Een paar licht ik er hier nog uit omdat ik ze zelf ook interessant vind. Voor de rest verwijs ik graag naar de website.
- De range is 454 kilometer bij 20” en 481 kilometer bij 19”(dit is uiteraard wel afhankelijk van het weer);
- Energieverbruik ligt op 19,1 kWh per 100 km;
- Leeg gewicht 2020 kg;
- Inhoud kofferruimte is 499 liter;
- De snelheid bij een 350kW laadstation bedraagt 18 min tot 80%!
- Automatische achterklep;
- De consumentenprijs van de auto waarin ik heb gereden, in de kleur Shooting Star Matte, bedraagt € 66.490,- inclusief alle opties en accessoires uit de bijlage;
Andere opvallende extra’s die ik niet heb getest, zijn vermoeidheidsherkenning, snelheidsbordenherkenning, remote smart parking assist, noodrem-assistent met voetganger- en fietserherkenning.
Voor meer informatie en technische specificaties over de IONIQ 5 verwijs ik je graag naar de website van Hyundai.
Samenwerking
Voor dit artikel ben ik een samenwerking aangegaan met Hyundai Nederland. Het verhaal is gebaseerd op mijn eigen onafhankelijke rijervaring van een week. Alle foto’s in dit artikel heb ik zelf gemaakt. De eindredactie was in handen van Astrid van Unen van U-producties.
2 reacties
Jan Bosch
Mooie ervaring Mario en zo herkenbaar, wij hebben de style 58kwh uitvoering met warmtepomp en demontabele trekhaak in Lucid blue en gaan binnenkort richting Sauerland. Tot ziens in de Ioniq 5 groep.👍
vakantaseren
Alvast een goede reis gewenst!